Świątynie wielkiej sztuki czy targowisko (p)różności?

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2020 19:29
W audycji zastanawialiśmy się co tak naprawdę kształtuje programowanie instytucji muzycznych w Polsce i jakie czynniki wpływają na filharmoniczne repertuary.
Audio
  • Co słychać w polskich filharmoniach? (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Stokkete/Shutterstock

Krytyka artystycznych, estetycznych i gatunkowych wyborów repertuarowych jest dziś zadaniem względnie łatwym. Zresztą zarzuty pod adresem dyrektorów artystycznych nie są niczym nowym, bo jeszcze 10 czy 15 lat temu wytykano instytucjom muzycznym pozostawanie w zaklętym kręgu repertuarowego banału i brak oferty dla nowej publiczności.

Ale czy dziś do końca uwzględniamy uwarunkowania, jakim muszą sprostać dyrektorzy i menedżerowie sal koncertowych, układający repertuar sezonu? Czy wszystkie filharmonie należy mierzyć tą samą miarą i stawiać jednakowe oczekiwania? Z drugiej strony, gdy pada najprostsza i najbardziej oczywista odpowiedź na wszelkie wątpliwości: "pieniądze" – wtedy okazuje się, że nie jest ona ani wyczerpująca, ani jednoznaczna.

O tym, co i dlaczego słychać w polskich filharmoniach mówili w audycji: Wojciech Nentwig - dyrektor Filharmonii Poznańskiej, Krzysztof Stefański z "Ruchu Muzycznego" oraz Mariusz Wróbel - dyrektor Cavatina Hall w Bielsku-Białej.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadził: Andrzej Sułek

Data emisji: 15.01.2020

Godzina emisji: 17.30

pg

Czytaj także

Ewolucja, nie rewolucja. Filharmonię Podlaską czekają zmiany

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2019 17:02
- Potrzebujemy zmian, ale nie jestem zwolenniczką gwałtownych rewolt, szczególnie w sztuce. Wierzę w ewolucję, czyli w budowanie. Nie cierpię nadmiernych szaleństw, jestem zwolenniczką stabilnego wzrostu - mówiła w Dwójce prof. Ewa Iżykowska.
rozwiń zwiń