Najbardziej znany polski pejzaż?

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2017 14:18
- Pejzaż potocznie kojarzy się nam z lasem, łąką, domkiem, kościółkiem, a tu w zasadzie nie ma nic, a jednak jest to pejzaż - mówiła w Dwójce Elżbieta Leszczyńska, autorka książki "Pejzaż w malarstwie polskim".
Audio
  • Elżbieta Leszczyńska o polskim malarstwie pejzażowym (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
Fragment obrazu Kuropatwy Józefa Chełmońskiego
Fragment obrazu "Kuropatwy" Józefa ChełmońskiegoFoto: Józef Marian Chełmoński; domena publiczna via Wikimedia Commons

Według Elżbiety Leszczyńskiej pejzażem najbardziej reprezentatywnym dla polskiego malarstwa są  "Kuropatwy" Józefa Chełmońskiego. - Ten obraz każdemu Polakowi kojarzy się z pejzażem. Dla mnie najważniejsze jest tutaj światło, przestrzeń i ta oszczędność w stosowaniu środków malarskich, która przywodzi na myśl sztukę japońską.

Co ciekawe, kojarzony z malarstwem pejzażowym Chełmoński nigdy nie rozstawiał sztalug w plenerze, lecz malował swoje obrazy w pracowni. W naturze dokonywał jedynie szkiców. Elżbieta Leszczyńska na przykładzie obrazu "Babie lato" Chełmońskiego wyjaśniła, dlaczego pewnych dzieł, w których krajobraz odgrywa ważną rolę, nie można nazwać pejzażami. Mówiła też o poważnych treściach, które artyści przekazywali za pomocą pejzaży. Nasz gość wskazał też na zjawisko, które przyczyniło się do rozwinięcia mody na malarstwo pejzażowe ścienne.

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Prowadzi: Hanna Maria Giza

Gość: Elżbieta Leszczyńska (autorka książki "Pejzaż w malarstwie polskim")

Data emisji: 11.08.2017

Godzina emisji: 15.00

bch/mg

Czytaj także

"Bitwa pod Orszą". Rekonstrukcja zdarzeń

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2017 18:00
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek omówiła znajdujące się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie dzieło nieznanego autora.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Caspar David Friedrich. "Las na jego obrazach pachnie"

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2017 14:49
- Istota jego malarstwa nie sprowadza się do pięknego widoku. Bohaterem jego obrazów jest przede wszystkim nastrój i przenikliwa przestrzeń - o jednym z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa romantycznego mówiła w Dwójce dr Bożena Fabiani.
rozwiń zwiń