DCz #617. Prof. Ewa Łętowska o pieśniach Schuberta

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2022 15:30
- Ogromna literatura, która jest poświęcona pieśniom Schuberta, zwraca uwagę na wielostronność artystyczną i to, że Schubert zrobił dla pieśni i dla poezji niemieckiej swojego czasu to, co bracia Grimm zrobili dla baśni - mówiła w "Dużej czarnej" prof. Ewa Łętowska.
Prof. Ewa Łętowska
Prof. Ewa ŁętowskaFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Schubert nie ma sobie równych

Powróciliśmy do Schuberta. Tym razem słuchaliśmy pieśni, czyli przenieśliśmy się do świata, w którym Schubert nie miał sobie równych. Nasz wybór analogowych nagrań był arcyciekawy, ponieważ… w studiu pojawiła się prof. Ewa Łętowska. Oczywiście z czarnymi płytami!

Młodzieńcza "Małgorzata przy kołowrotku"

Pierwszym z utworów była pieśń "Małgorzata przy kołowrotku" ("Gretchen am Spinnrade") do słów Johanna Wolfganga Goethego. - Ta pieśń, jak również "Król olch", także do słów Goethego, jest uważana za tworzącą podwaliny dla całej budowli pieśniarskiej będącej dziełem Schuberta - tłumaczyła prof. Łętowska. - Napisał ją młodziutki, kilkunastoletni kompozytor. 

***

Franciszek Schubert był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli romantyzmu w muzyce, autorem wielu symfonii, mszy i miniatur fortepianowych. Zasłynął jednak przede wszystkim jako twórca licznych pieśni. Stworzył ich ponad 600, w tym m.in. "Króla elfów" (1815, alternatywy tytuł: "Król olch"), "Polną różyczkę" (1815) oraz "Pstrąga" (1817). Schubert inspirował się tradycyjnymi, ludowymi pieśniami austriackimi, układał melodie do fragmentów dzieł takich poetów, jak Johann Wolfgang Goethe, Heinrich Heine czy Friedrich Schiller.


Posłuchaj
119:30 2022_06_18 13_00_26_PR2_Duza_czarna.mp3 DCz #617. Prof. Ewa Łętowska o pieśniach Schuberta (Duża czarna/Dwójka)

 

Czytaj także:

W swoich utworach najchętniej odwoływał się do tematyki związanej z naturą, fantastyką i baśniowością. W "Pstrągu" - posługując się wierszem niemieckiego poety Christiana F.D. Schubarta - pokazał losy żyjącej w potoku ryby. W "Królu elfów" natomiast - korzystając z tekstu ballady Goethego - przedstawił ojca, który pędzi konno przez las wieczorową porą, aby uratować życie swojemu choremu synowi. Dziecka nie udaje się jednak w porę dowieźć do domu - zostaje bowiem zabrane przez nadprzyrodzoną istotę, czyli tytułowego króla elfów.

Schubert dużą wagę przykładał do wiernego oddania klimatu panującego w pieśni - w "Małgorzacie" można usłyszeć akompaniament fortepianowy imitujący pracę kołowrotka, w "Królu olch" tętent koni, a w "Pstrągu" chlupot wody.

***

Tytuł audycji: Duża czarna (#617)

Prowadził: Przemysław Psikuta

Gość: prof. Ewa Łętowska

Data emisji: 18.06.2022

Godzina emisji: 13.00

Czytaj także

"Podróż zimowa". Ostatni cykl pieśni Schuberta

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2019 13:00
W przededniu kalendarzowej zimy spotkaliśmy się z Państwem przy okazji jednego z arcydzieł, które nie jest słuchane w całości zbyt często. Punktem wyjścia była książka Iana Bostridge "Podróż zimowa Schuberta. Anatomia obsesji", która niedawno pojawiła się na polskim rynku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

WP #282. Pat Metheny i Bill Frisell - dwaj mistrzowie gitary

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2022 14:34
Dwaj wybitni jazzowi gitarzyści byli bohaterami kolejnego wydania "Wieczoru płytowego". Na spotkanie z muzyką Pata Metheny'ego i Billa Frisella zapraszali Tomasz Szachowski i Przemysław Psikuta.
rozwiń zwiń