Audycja ta nie była pierwszym spotkaniem z nagraniami preludiów.
- Dokładnie w tym samym składzie kilka tygodni temu prezentowaliśmy Państwu bardzo różne interpretacje preludiów i fug z pierwszego zeszytu Das Wohltemperierte Klavier. A dziś właśnie w tym zespole chcemy sięgnąć po Chopinowskie preludia - mówił prowadzący audycję Przemysław Psikuta.
Fryderyk Chopin i jego mikrokosmos
Podczas audycji sięgnęliśmy przede wszystkim po 24 Preludia op. 28.
- To cykl nieśmiertelny, zjawiskowy, całkowicie odrębny w literaturze fortepianowej. Cykl to dziś nagrywany, komentowany, opiniowany. No i jak to często bywa w "Dużej Czarnej", chcemy przypomnieć o kilku nagraniach cyklu może nie tych najbardziej oczywistych, znanych, bo taka jest nasza rola, rola zbieraczy, kolekcjonerów - zaznaczył prowadzący.
O preludiach Bacha mówi się, że to mikrokosmos podłożony pod dziesięć ludzkich palców.
- I to jest bardzo piękne określenie. Tutaj, przy preludiach Chopina, przydałoby się i dwadzieścia palców, zwłaszcza jeśli chodzi o te bardzo burzliwe utwory - mówił Paweł Bagnowski.
Majorka z George Sand. Od idylli do choroby
Preludia to fortepianowe miniatury, które należą do najpiękniejszych i najważniejszych kompozycji w dorobku Fryderyka Chopina. Nad zbiorem 24 Preludia op. 28. Chopin pracował w latach 1838–1839.
Praca nad tym dziełem przebiegała w niezwykłej scenerii i w ważnym dla kompozytora momencie życia. Były to pierwsze miesiące związku uczuciowego Chopina i George Sand, którzy - razem z dziećmi pisarki: Maurycym i Solange - jesienią 1838 r. udali się w podróż na Majorkę.
Pobyt na pięknej wyspie zaplanowali jako idyllę i początkowo istotnie wiedli tu "przecudne życie" według słów Chopina. Preludia rodziły się najpierw w małej willi blisko Palmy, a potem "w dziwnym miejscu": w starym klasztorze kartuzów w Valldemossie, "między skałami i morzem", gdzie przybysze zamieszkali.
Romantyczna idylla skończyła się, gdy kompozytor zaczął ciężko chorować, a piękną pogodę zastąpiły deszcze i chłód. Praca nad utworami opóźniała się, mimo to rękopis 24 Preludiów był gotowy w styczniu 1839. W tym samym roku dzieło ukazało się drukiem w Paryżu, Londynie i Lipsku.
(wykorzystano materiały ze strony Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina)
119:19 2022_04_30 12_59_39_PR2_Duza_czarna.mp3 Nieśmiertelne preludia Fryderyka Chopina (Duża czarna/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Duża czarna (#610)
Prowadził: Przemysław Psikuta
Goście: Paweł Bagnowski i Marcin Zgliński
Data emisji: 30.04.2022
Godzina emisji: 13.00
mg