Sukces i pogarda. Brecht wśród strasznych mieszczan

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2016 15:00
– Bertolt Brecht to jedna z tych postaci historii teatru, które są wewnętrznie sprzeczne – mówił teatrolog Paweł Sztarbowski w 60. rocznicę śmierci dramaturga.
Audio
  • Sukces i pogarda. Brecht wśród strasznych mieszczan (Strefa słowa/Dwójka)
Grafika według fotografii przedstawiającej Bertolta Brechta
Grafika według fotografii przedstawiającej Bertolta BrechtaFoto: Bundesarchiv, Bild 183-W0409-300 / Kolbe, Jörg / CC-BY-SA 3.0

Bertolt Brecht, twórca teatru, który pochodzi z poezji, napisał około 2500 wierszy. Niektóre z nich stały się piosenkami, potem weszły do musicali, w tym do "Opery za trzy grosze". Stała się ona przełomem w twórczości Brechta, zapewniła mu uznanie teatralnego Berlina, o które bardzo zabiegał. Pozwoliła mu też na zrealizowanie własnej wizji teatru.

Opowiadając o tej wizji, Paweł Sztarbowski wspomniał, że z jednej strony powodzenie "Opery za trzy grosze" cieszyło autora, z drugiej w pewnym momencie zaczął uważać ją za przekleństwo. Sukces bowiem zawdzięczał mieszczaństwu, którym pogardzał i które z całej siły zwalczał. Reżyser Maciej Englert zauważył jednak, że Brecht po prostu zastawił na mieszczan pułapkę...

***

Tytuł audycji: Strefa słowa

Przygotowały: Anna Lisiecka i Małgorzata Szymankiewicz

Goście: Paweł Sztarbowski (teatrolog, dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie), Maciej Englert (reżyser, dyrektor Teatru Współczesnego w Warszawie)

Data emisji: 21.08.2016

Godzina emisji: 19.00

mc/jp

Czytaj także

Kto tak naprawdę ukradł Niemcom literaturę?

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2016 15:00
Z niemieckojęzycznymi pisarzami i tłumaczami rozmawialiśmy o kondycji współczesnej literatury Niemiec.
rozwiń zwiń