Anna Chodakowska w teatrze debiutowała brawurowo - rolą Antygony Sofoklesa na scenie Teatru Małego, ale dokonany ostatecznie przez nią wybór Szkoły Teatralnej wcale nie był oczywisty... Aktorka, reżyserka, pedagog. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, studiowała także wokalistykę w szkole muzycznej.
Zaczęło się od "Balladyny"
Debiutowała tytułową rolą w "Antygonie" Sofoklesa w Teatrze Narodowym. Występowała także m.in. w roli tytułowej w "Balladynie" Juliusza Słowackiego, grała Salomeę w "Śnie srebrnym Salomei". - Salomea to dla mnie wielkie spotkanie ze Słowackim, drugie z kolei - wspominała rolę w "Zapiskach ze współczesności". - Słowacki w tym tekście jest niezwykle metafizyczny. I tak bardzo to poczułam, że to pokierowało mną przy graniu tego spektaklu - dodała aktorka.
Dwa zwycięstwa
Spektakl reżyserował Adam Hanuszkiewicz, jednak z początku wahał się, czy Chodakowska rzeczywiście nadaje się do roli. Aktorce udało się jednak go do tego przekonać. - To było moje pierwsze zwycięstwo w tym spektaklu - wyznała aktorka. - Kolejnym było to, że interpretację, którą Adam Hanuszkiewicz uważał za całkowicie intuicyjną (…), przeanalizowałam, przemyślałam i mówiłam tak, jak przygotowałam to sobie wcześniej, uwzględniając wszystkie intencje - opowiadała.
"Wie, że robi wrażenie na ludziach"
Interpretacją Chodakowskiej zainteresowali się Maria Janion i Miron Białoszewski, którzy byli na spektaklu. - Zrobili ze mną specjalnie na ten temat program w radiu, wypytując mnie, dlaczego Salusia jest taka, jaka jest, i co to, moim zdaniem, znaczy. (...) Salomea zwykle grana jako anielica, osoba naiwna, dzieweczka romantyczna, zalękniona wszystkiego, która ma widzenie religijne. A ja wymyśliłam sobie, że to jest coś więcej, że ona wie, a tylko robi wrażenie na ludziach. I wtedy zabrzmiało to trochę diabolicznie - kontynuowała bohaterka "Zapisków". - Ten monolog był wielkim przeżyciem - dodała.
Średniówka, koniec wiersza, jamb
- Mówiłam ten tekst prawidłowo, ponieważ byłam po kongenialnej szkole Wojtka Siemiona, który nas uczył wersyfikacji w szkole teatralnej. Dokładnie wiedział, co to jest średniówka, koniec wiersza, jamb. Byliśmy tępi i niechlujni umysłowo, ale trochę się zapamiętało (...) - wspominała aktorka. - Z radością i zadziwieniem chłonęłam, co on "wygaduje". A on wspaniale uczył wersyfikacji. A ja, wiedząc, czym są średniówki, końce wiersza, gdzie i jak się akcentuje i po co, jak honorowanie średniówki zmienia sens tego, co się mówi, jaka jest różnica między filologicznym czytaniem tekstu a aktorskim, przygotowałam Salomeę - tłumaczyła.
Czytaj także:
Spotkanie z Hanuszkiewiczem w "Tańcu śmierci"
Spektakl odniósł wielki sukces. - Mieliśmy zawsze nadkomplety na spektaklu, który był o wiele mniej efektowny niż "Balladyna". Hanuszkiewicz tak potrafił robić teatr - podkreślała aktorka. Po wielu latach Chodakowska spotkała się z Hanuszkiewiczem jako aktorem ponownie na deskach Teatru Narodowego na małej scenie w spektaklu pod tytułem "Taniec śmierci". - To było zabawne spotkanie, dziwne, podróż sentymentalna. Grało nam się fantastycznie, znów poczułam jego reżyserię, jego apodyktyczność, aferę, która temu towarzyszyła - wspominała.
Aktorka śpiewająca
Anna Chodakowska zagrała także m.in. Kasandrę w Teatrze Studio. Z tą ostatnią sceną związana była od 1983 roku przez kolejnych 20 lat. Chodakowska należy do aktorek tzw. śpiewających. Przed studiami w Akademii Teatralnej uczyła się wokalistyki w szkole muzycznej, dlatego oddzielną gałęzią jej działalności były przedstawienia muzyczne i recitale. Najważniejsze z nich to: "Piosenki Leo Ferre" (1987) w reżyserii Romualda Szejda, "Klipsy" i "Cicha woda" przygotowane wspólnie z Barbarą Dziekan, a także "Msza wędrującego" w reż. Krzysztofa Bukowskiego, gdzie śpiewała poezję Edwarda Stachury.
Za swoją dotychczasową twórczość otrzymała wiele nagród i odznaczeń, m.in. Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.
15:04 Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci 2022_09_26-12-45-38-1.mp3 Anna Chodakowska o swojej drodze do szkoły teatralnej (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
13:13 2022_09_27 12_46_12_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Anna Chodakowska o spektaklu "Antygona" w Teatrze Małym i angażu w Teatrze Narodowym (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
13:42 Dwójka zapiski ze współczesności 28.09.2022.mp3 Anna Chodakowska o spektaklu "Sen srebrny Salomei" w Teatrze Narodowym (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
14:02 PR2 2022_09_29-12-46-22-chod-czw.mp3 Anna Chodakowska o pracy w Teatrze Studio Jerzego Grzegorzewskiego (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
13:54 Dwojka Zapiski ze wspolczesnosci 2022_09_30-12-46-11.mp3 Anna Chodakowska o Scenie Prezentacje - pierwszym polskim teatrze impresaryjnym (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności
Daty emisji: 26-30.09.2022
Godzina emisji: 12.45
djr/kor