Konkurs na Folkowy Fonogram Roku, organizowany od 1998 roku w ramach festiwalu Mikołajki Folkowe w Lublinie, towarzyszy Festiwalowi Folkowemu Polskiego Radia "Nowa Tradycja" od 2002 roku i jest ważną pozycją dla wielbicieli i twórców muzyki folkowej. Jego celem jest promocja muzyki folkowej w Polsce. Skierowany jest do muzyków działających w Polsce, inspirujących się tradycjami muzycznymi Polski i świata.
-----------------------------------------
WYNIKI FFR 2023
I miejsce "Talan" Raphaela Rogińskiego
II miejsce "Młynka kręci" zespołu Transatlantyk
III miejsce ex aequo: "Lilith Abi" zespołu Bastarda oraz "Hajda!" zespołu Hajda Banda / Гайда Банда
-----------------------------------------
Wybitny talent. On nie gra na gitarze, on ją skłania do śpiewu, do opowieści. Tu w dodatku językiem, który dziś w Polsce brzmi może egzotycznie, ale przecież stamtąd przyszliśmy. Jarosław Szubrycht
Raphael Rogiński i "Talàn" - na pierwszym miejscu za rok 2023
Gitarzysta Raphael Rogiński na tej płycie wybrał się na poszukiwanie korzeni Europy Wschodniej. Znalazł je na czarnomorskim stepie, tym morzu traw. Opowieść, która wyłania się z tych poszukiwań jest intymna, niezwykle osobista. Gitara Raphaela czasem po prostu szepcze dawno zapomniane historie. O utracie, tęsknocie, bólu, o radzeniu sobie z nimi, o pięknie i smutku.
Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
"Rozproszony, a czasami wymierzony rock (!), ale ogółem medytacyjny... z echami z innych światów, tak jakby dźwięki i melodie musiałby przemierzyć dalekie odległości, żeby do niego dotrzeć", ocenia dziennikarka BBC Lopa Kothari.
Hanna Szczęśniak, dziennikarka i producentka RCKL o muzyce Raphaela Rogińskiego i albumie Talàn mówi tak: "Trudna i intymna podróż po pustce – w zadumie, z uśmiechem, ale w smutku. Niezwykła precyzja wykonawcza, całkowite panowanie nad brzmieniem, wyjątkowa wrażliwość i uważność na dźwięk, opanowanie i mądrość w prowadzeniu frazy. Piękna obserwacja świata mijanego i przemijającego, jakby złożona z pourywanych wątków ukrytych w widokach zza okna mijanych podczas długiej i spokojnej jazdy samochodem przez znane i nieznane jednocześnie krajobrazy".
"Piękna, poruszająca muzyka czerpiąca zewsząd, nie tylko z Basenu Morza Czarnego, dokąd Raphael wybrał się w poszukiwaniu korzeni Europy Wschodniej. Słychać tu i wewnętrzną deltę Nigru i tę Missisipi, stepy, Karpaty, Neapol i Stambuł. "Talàn" to przejmująca medytacja nad światem, kulturą, ludzkością i przyrodą, podana w formie niezwykle intymnej, słychać tu każdy najmniejszy dźwięk, gitara wręcz czasem szepcze, jakby Raphael opowiadał tę swoją historię przy ognisku", pisze o tej płycie dziennikarz muzyczny Michał Wieczorek.
CZYTAJ TEŻ: Natchniona wspólnota z Hizbut Jámm
Na drugim miejscu w zestawieniu uplasowała się płyta "Młynka kręci" zespołu pod wodzą Michała Żaka - Transatlantyk. "Słucha się tej płyty jako świetnie zakomponowanej, ułożonej całości. A istotne jest także to, że – i symbolicznie, i całkiem dosłownie – patronują tej muzyce: ludowy muzykant z Wileńszczyzny, Jan Czarnecki i mistrz literatury – Witold Gombrowicz, nieprzypadkowa jest wszak nazwa zespołu. Ludowe źródła, folkowe natchnienia, jazz, muzyka świata, swoboda improwizacji, ale też elementy nowoczesności – rapowania czy swoistej transowości w paru fragmentach – tworzą tu specyficzny i pasjonujący artystyczny konglomerat. Walorem jest też muzyka – w całości komponowana przez członków zespołu, ale większość utworów odwołuje się do tradycji, powstała na motywach ludowych pieśni i melodii", ocenia Tomasz Janas.
Na trzecim miejscu w konkursie Ex aequo znalazły się płyty
Bastarda Trio / Aleksić / Podrumac - Lilith Abi i Hajda Banda / Гайда Банда - Hajda!
Dziewiąty album Bastardy to dziewiąty strzał w dziewiątkę. Wypracowali swój muzyczny język, ale ciągle go poszerzają i za każdym razem jest to wycieczka w fantastyczną stronę. Tak jest i tym razem, gdy wraz z Katariną Aleksić i Branislavą Podrumac zabierają się za koły-sanki z prawie całego świata" pisze Micha Wieczorek o Bastardzie.
Z kolei Hajda Banda / Гайда Банда ujęła zwłaszcza zagranicznych jurorów:
"A good variety of music. Great intertwining violins and sometimes polyphonic vocals exploring a new geographical area of music", pisał Simon Broughton, Lopa Kothari dodaje: "Just shows that folk music travels through time. Great debut of modern roots music with great energy", a Hanna Szczęśniak zwraca uwagę, że płyta "Hajda!" "pozostawia ciepłe, ulotne wspomnienie końca lata i zwiastuje nadchodzącą jesień, melancholijną po przetańczonej, prześmianej i przepłakanej nocy".
Jury konkursu Folkowego Fonogramu Roku 2023 obradowało w składzie: Kuba Borysiak – dziennikarz Radiowego Centrum Kultury Ludowej, Simon Broughton – red. nacz. Magazynu Songlines (Wlk. Brytania), Tomasz Janas – krytyk muzyczny, Lopa Kothari – dziennikarka BBC (Wlk. Brytania), Hanna Szczęśniak – producentka, dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej, Jarosław Szubrycht – krytyk muzyczny, Magdalena Tejchma – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej, Milan Tesař - Radio Proglas, przewodniczący World Music Charts Europe (Czechy), Aleksandra Tykarska – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej, Manos Tzanakakis - Sto Kokkino 105 FM (Grecja) oraz Michał Wieczorek – krytyk.
Finaliści FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2023:
Więcej szczegółów na www.nowatradycja.polskieradio.pl