Patos i groteska, humor i dramat - te skrajności czechosłowaccy reżyserzy potrafili łączyć w sposób mistrzowski. Swoje filmy opierali często na literaturze i twórczości takich m.in. pisarzy jak Hrabal czy Kundera. Obrazy z tego nurtu zdobyły wiele nagród, w tym Oskary za "Pociągi pod specjalnym nadzorem" oraz "Sklep przy głównej ulicy".
Charakterystyczny wyróżnik czechosłowackiej estetyki filmowej stanowi przede wszystkim poszukiwanie obszarów alternatywnych w stosunku do ówczesnej polityki. - W inteligencji czeskiej zostaje uruchomiony bardzo istotny nurt alienacyjnej refleksji i tęsknoty za życiem innym niż to, które istnieje - opowiadał w dwójce prof. Marek Hendrykowski
Według filmoznawcy genialny pod tym względem jest , który robiąc swoje animowane baśnie był wstanie stworzyć antysystemowe dzieło. Jego "Wymiar dialogu" jest o tym, jak blokuje się jakąkolwiek możliwość autentycznej rozmowy. Jednocześnie mamy do czynienia z powiastką filozoficzną i paszkwilem.
Czy istnieje jeden styl czeskiej nowej fali? Co o fimografii południowych sasiadów sądziła Polska Szkoła Filmowa? Czy "Sklep przy głównej ulicy" można traktować jako parabolę ludzkiego losu?
***
Tytuł audycji: Akademia kina
Prowadzi: Anna Fuksiewicz
Gość: prof. Marek Hendrykowski (filmoznawca)
Data emisji: 29.07.2016
Godzina emisji: 22.30
ob/bch