Katarzyna Gardzina, krytyk tańca, dziennikarka, współzałożycielka Fundacji Sztuki Tańca zwracała uwagę, że 400-letnia tradycja tańca baletowego silnie oddziałuje na wyobraźnię widzów przyzwyczajonych do zachowania pewnych realiów, kostiumów. Podkreślała, że każdy choreograf chce mieć w swoim dorobku interpretację tego tematu i że ona sama, choć jest wielbicielką Pastora, to waha się w ocenie jego pracy.
- Tutaj nie do końca jestem przekonana, czy to odrzucenie pewnej tradycji przełożyło się na nową wartość – zastanawiała się Katarzyna Gardzina. Podkreślała, że Pastor chciał przede wszystkim pokazać "miłość w czasach konfliktu”, a nie samą "ckliwość” i to mu się rzeczywiście udało, ale…
- Wydaje mi się, że cały ciężar tego spektaklu przesunął się na temat społeczny, nawet polityczny, na sam temat konfliktu i gdzieś zaginęła ta obezwładniająca siła miłości, która pozwalała tak długo kochankom walczyć z powinnościami losu. Pewne oderwanie od tradycji, od umiejscowienia dramatu w określonym czasie historycznym, powoduje, że choreograf stara się przenieść go na pewien poziom abstrakcji, a jednocześnie gdzieś tam zgrzytają realia – zwracała uwagę krytyk.
***
W dalszej części audycji rozmawialiśmy z pisarzem izraelskim - Eshkolem Nevo - o jego najnowszej powieści "Neuland". Eshkol Nevo jest nowym głosem młodego pokolenia w literaturze izraelskiej. Krytycy stawiają go na równi z takimi pisarzami, jak: David Grossman, Abraham Jehoszua i Amos Oz. "Neuland" to wielopoziomowa powieść o poszukiwaniu zagubionego w Ameryce Południowej ojca, miłości, własnej tożsamości i swojego miejsca na ziemi.
Zapowiadaliśmy też 19. Festiwal Port Literacki.
"Wybieram Dwójkę" prowadziła Katarzyna Nowak.
pp/bch