Metaforyczny Babilon w Operze Wrocławskiej

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2018 14:51
W "Spotkaniach po zmroku" zaprezentowaliśmy reportaż z przygotowań do premiery słynnej opery Giuseppe Verdiego "Nabucco".
Audio
  • Metaforyczny Babilon w Operze Wrocławskiej (Spotkania po zmroku/Dwójka)
Plakat spektaklu
Plakat spektakluFoto: materiały prom.

Warlikowski1200.jpg
"Opera się odradza opowiadając o czym innym niż teatr"

Włoski kompozytor pod maską historycznego libretta opowiedział historię zniewolonego narodu, która może wydarzyć się zawsze. Tytułowy Nabucco to autorytarny władca, dla którego żądza władzy jest najważniejszym celem. Władca Babilonu postanawia najechać i podbić Jerozolimę. W tle toczy się osobista historia, w której prym wiedzie Abigail, pierworodna córka króla Nabuchodonozora, pochodząca z nielegalnego związku. Podobnie jak ojciec pragnie władzy.

Reżyser Krystian Lada postanowił przełożyć historyczną warstwę libretta na współczesny język teatru, doszukując się uniwersalnych mechanizmów społecznych, które zazębiają się wokół problemów władzy, polityki i miłości. W ujęciu Krystiana Lady tytułowy Nabucco przyjmie postać bezwzględnego dyktatora. Ważnym odniesieniem dla reżysera pozostają doświadczenia XX wieku, które obfitowały w przemoc i agresję, jako wynik totalitaryzmów. Lada jednak nie jest publicystą, reżyser przede wszystkim skupia się na uniwersalnych mechanizmach, wierząc, że sztuka może stać się antidotum na istniejące zło.

Premiera superwidowiska w Operze Wrocławskiej odbędzie się w piątek (25.05).

***

Tytuła audycji: Spotkania po zmroku

Prowadzi: Monika Zając

Data emisji: 22.05.2018

Godzina emisji: 21.30

materialy.prom./Opera Wrocławska/pg/jp

Czytaj także

Przed premierą "Drogi Krzyżowej" w Operze Wrocławskiej

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2018 15:41
Zapraszamy do wysłuchania relacji z przygotowań do premiery oratorium współczesnego polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Najdzielniejszy z rycerzy". Penderecki dla dzieci w Operze Wrocławskiej

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2018 11:58
- To świetna opera, piękna muzyka, wspaniała historia. Maestro pisał ją równolegle do pisania "Stabat Mater". Jeżeli prawdą jest to, co mówi, że jedną rzecz pisał lewą ręką, a drugą prawą, to ja mu bardzo zazdroszczę takich umiejętności - mówił w Dwójce Tomasz Cyz, reżyser premierowego spektaklu w Operze Wrocławskiej.
rozwiń zwiń