"Opera się odradza opowiadając o czym innym niż teatr"
Włoski kompozytor pod maską historycznego libretta opowiedział historię zniewolonego narodu, która może wydarzyć się zawsze. Tytułowy Nabucco to autorytarny władca, dla którego żądza władzy jest najważniejszym celem. Władca Babilonu postanawia najechać i podbić Jerozolimę. W tle toczy się osobista historia, w której prym wiedzie Abigail, pierworodna córka króla Nabuchodonozora, pochodząca z nielegalnego związku. Podobnie jak ojciec pragnie władzy.
Reżyser Krystian Lada postanowił przełożyć historyczną warstwę libretta na współczesny język teatru, doszukując się uniwersalnych mechanizmów społecznych, które zazębiają się wokół problemów władzy, polityki i miłości. W ujęciu Krystiana Lady tytułowy Nabucco przyjmie postać bezwzględnego dyktatora. Ważnym odniesieniem dla reżysera pozostają doświadczenia XX wieku, które obfitowały w przemoc i agresję, jako wynik totalitaryzmów. Lada jednak nie jest publicystą, reżyser przede wszystkim skupia się na uniwersalnych mechanizmach, wierząc, że sztuka może stać się antidotum na istniejące zło.
Premiera superwidowiska w Operze Wrocławskiej odbędzie się w piątek (25.05).
***
Tytuła audycji: Spotkania po zmroku
Prowadzi: Monika Zając
Data emisji: 22.05.2018
Godzina emisji: 21.30
materialy.prom./Opera Wrocławska/pg/jp