Afrykańska miłość Vasco da Gamy

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2014 23:00
Podłość i namiętność w cieniu okrętowych żagli, egzotyczne plemię żądające głowy cudzoziemca. Uratuje go Afrykanka, tak naprawdę pochodząca z... Indii. W sobotnim "Wieczorze operowym" zapraszamy na pełną dramatycznych zwrotów akcji operę Giacomo Meyerbeera.
Afrykanka w Teatro La Fenice
"Afrykanka" w Teatro La FeniceFoto: Michele Crosera/www.teatrolafenice.it

Nad "Afrykanką" kompozytor pracował przez ćwierć wieku. Swoją premierę miała 28 kwietnia 1865 roku w Paryżu. Przez wielu uważana jest za najwybitniejsze operowe dokonanie Giacomo Meyerbeera.

Inspirowana luźno historyczną postacią wielkiego żeglarza Vasco da Gamy opowiada historię pojedynku dwóch kapitanów bijących się nie tylko o prawo dowodzenia nową wyprawą morską, ale też o serce tej samej kobiety. Don Pedro, radca Królestwa Portugalii, ucieka się w tym wyścigu do chwytów nieczystych. Za sprawą jego knowań prawy Vasco da Gama trafia do lochu. Jego ukochana Donna Inez, by ratować lubego, oddaje się jego przeciwnikowi. Zwycięstwo Don Pedra jest jednak chwilowe. Niweczy je morska burza oraz para niewolników przewożonych pod pokładem jego statku...

Ciekawostkę związaną z dziełem Giacomo Meyerbeera stanowi fakt, iż tytułowa Afrykanka Selika tak naprawdę pochodzi z Indii. Za błędnym określeniem miejsca jej pochodzenia stoi najprawdopodobniej librecista Eugène Scribe, który zatytułował tak operę za zgodą kompozytora.

W sobotnim "Wieczorze operowym" wysłuchamy "Afrykanki" w interpretacji zespołu Teatro La Fenice w Wenecji. Spektakl odbył się 23 listopada 2013 roku.

Program:

Giacomo Meyerbeer "Afrykanka", opera w pięciu aktach
Wyk. Veronica Simeoni - sopran, Gregory Kunde - tenor, Jessica Pratt - sopran, Angelo Veccia - baryton, Luca dall'Amico - bas, Davide Ruberti - bas, Anna Bordignon - mezzosopran, Emanuele Giannino - tenor, Mattia Denti - bas, Ruben Amoretti - bas, Chór i orkiestra   Teatro la Fenice, dyr. Marino Moretti

Na "Wieczór operowy" zaprasza Aleksander Laskowski.

1 lutego (sobota), godz. 19.50 - 23.30

bch/mm

Czytaj także

Operowe przypadki Izabeli Kłosińskiej

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2014 16:09
Jak wejść w swoją kwestię, gdy partner zapomni tekst? Co zrobić, gdy dekoracja nie pozwala wejść na scenę? - Najważniejsze to zachować przytomność umysłu - radziła w Dwójce śpiewaczka Izabela Kłosińska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak Caruso z Ludwinowa został furmanem...

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2014 22:00
"Polskim Caruso" nazwał go ponoć sam Kiepura, dodając, że Stanisław Gruszczyński był największym tenorem stulecia. Inspirującą, ale też tragiczną historię genialnego śpiewaka przypomnieliśmy w "Notatniku Dwójki".
rozwiń zwiń