Siroe jest bajką. Historią, która ma nas poruszyć, ale przede wszystkim nauczyć, co jest dobre, a co złe. Siroe udowadnia widzom, że dobro zawsze triumfuje. Akcja opery rozgrywa się w Persji, która dla mieszkańców Starego Kontynentu była odległym i niezbadanym miejscem. Intelektualnymi oraz filozoficznymi protoplastami tej historii byli Arystoteles oraz Tomasz z Akwinu.
Innym ważnym źródłem była filozofia Oświecenia. Postaci w Siroe zostały stworzone na podstawie cnót opisanych w Etyce nikomachejskiej Arystotelesa. Każda z nich jest uosobieniem jakiejś wady. Laodice stanowi przykład uosobionej żądzy, Medarse przedstawia chciwość, Emira zemstę wynikającą z nienawiści, a sam książę Siroe to symbol zbytniej cnotliwości.
[…]
Historyk Charles Burney nazwał Johanna Adolpha Hassego swoim "wielkim Apollo" i napisał, że "bez umniejszania innym kompozytorom można powiedzieć o nim, że był najlepszy z nich wszystkich". Był bliskim przyjacielem Pietra Metastasia, którego libretta wykorzystał w ponad 30 kompozycjach. Owoce ich współpracy mogą same w sobie zostać uznane za odrębny gatunek opery seria, mimo że obaj przeżyli lata chwały tej formy.
Program:
Johann Adolph Hasse Siroe
Wyk. Siroe - Max Emanuel Cenčić, Laodice - Julia Lezhneva, Emira - Roxana Constantinescu,
Medarse - Mary-Ellen Nesi, Cosroe - Juan Sancho, Arasse - Dilyara Idrisova; Armonia Atenea - zespół, George Petrou - dyrygent
(Centrum Kongresowe ICE Kraków, Sala Teatralna 13.X.2015)
***
Na "Wieczór operowy Dwójki" zaprasza w sobotę (24.10) w godz. 20.00-23.00 Aleksander Laskowski.
mm/mc