"Wesele Figara" ze stolicy Katalonii

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2017 15:26
Słynna opera Mozarta na antenie Dwójki! Zapraszamy na retransmisję z Gran Teatre del Liceu w Barcelonie. 
scena z Wesela Figara
scena z "Wesela Figara"Foto: Internet Archive Book Images [No restrictions], via Wikimedia Commons

"Wesele Figara" to pierwsza opera znanej spółki autorskiej Mozart-da Ponte. Razem stworzyli tylko trzy dzieła (pozostałe to "Don Giovanni" oraz "Cosí fan tutte"), ale każde przeszło do historii, a co ważniejsze - każde weszło na stałe do repertuaru światowego. Chociaż na początku wcale się na to nie zanosiło.

Pierwowzorem libretta "Wesela Figara" była sztuka Pierre'a Beaumarchais'go - ostra krytyka feudalizmu i arystokracji, która nie mogła się podobać władcom ówczesnej Europy. Mimo że Lorenzo da Ponte oczyścił intrygę z jawnych akcentów politycznych, cesarski Wiedeń zachował wobec dzieła rezerwę. Tak na wszelki wypadek.

Librecista pozostawił wartką akcję, wyraziście nakreślone postaci, żywe i wielowymiarowe. Relacje między osobami dramatu są prawdopodobne, przez co intryga wciąga słuchacza. Całość obraca się wokół prawa pierwszej nocy, które w swoich włościach zniósł hrabia Almaviva, ale które chciałby po cichu przywrócić, a to za sprawą pięknej Zuzanny, która właśnie wychodzi za wiernego sługę hrabiego – Figara. Prowadzi to do mnóstwa niezwykłych sytuacji, bowiem Almaviva i Figaro, zachowując pozory normalnych stosunków, stają się rywalami. A jednak, gdy obaj poczują się zagrożeni, połączą siły przeciw rozbuchanym hormonom Cherubina…

Znakomite libretto zyskało genialne opracowanie muzyczne. Jeśli nie przypadło ono do gustu wiedeńczykom, to natychmiast stało się sukcesem w Pradze, która odtąd pokochała Mozarta - jak się zdaje, z wzajemnością. Dziś już chyba nikogo nie trzeba przekonywać o wartości tego arcydzieła.

Program:

Wolfgang Amadeusz Mozart Wesele Figara, KV 492

Gyula Orendt - bas, (Hrabia Almaviva); Anett Fritsch - sopran, (Hrabina Rozyna); Mojca Erdmann - sopran, (Zuzanna); Kyle Ketelsen - bas, (Figaro); Anna Bonitatibus - sopran, (Cherubin); Maria Riccarda Wesseling- sopran, (Marcelina); Valeriano Lanchas - bas, (Bartolo); José Manuel Zapata - tenor, (Basilio), Vicenç Esteve Madrid - tenor, (Don Curzio); Rocío Martínez - sopran, (Barbarina); Roberto Accurso - bas, (Antonio); Gran Teatre del Liceu Chorus, Gran Teatre del Liceu Symphony Orchestra, dyr. Josep Pons

(12.11.2016, Gran Teatre del Liceu, Barcelona)

***

Na "Wieczór operowy" w sobotę (18.02) w godz. 19.45-23.00 zaprasza Klaudia Baranowska.

bch/mc

Zobacz więcej na temat: opera Wolfgang Amadeusz Mozart
Czytaj także

Don Giovanni - miłosne obsesje i nauka wolności

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2016 13:00
- Jego droga była pełna występków, ale najważniejsza pozostaje kwestia wolności, którą Don Giovanni chce dać ludziom - mówił śpiewak André Schuen.
rozwiń zwiń