"Wesela Figara" z Monachium

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2017 19:11
Nieśmiertelnym dziełem Mozarta uczcimy ostatni w roku 2017 "Wieczór operowy Dwójki".
Reprodukcja oryginalnego plakatu zapowiadającego premierę opery, która odbyła się w wiedeńskim Hofburgtheater 1 maja 1786 roku.
Reprodukcja oryginalnego plakatu zapowiadającego premierę opery, która odbyła się w wiedeńskim Hofburgtheater 1 maja 1786 roku.Foto: Wikipedia/domena publiczna

"Wesele Figara" to pierwsza opera znanej spółki autorskiej Mozart-da Ponte. Razem stworzyli tylko trzy dzieła (pozostałe to "Don Giovanni" oraz "Cosí fan tutte"), ale każde przeszło do historii, a co ważniejsze - każde weszło na stałe do repertuaru światowego. Chociaż na początku wcale się na to nie zanosiło.

Pierwowzorem libretta "Wesela Figara" była sztuka Pierre'a Beaumarchais'go - ostra krytyka feudalizmu i arystokracji, która nie mogła się podobać władcom ówczesnej Europy. Mimo że Lorenzo da Ponte oczyścił intrygę z jawnych akcentów politycznych, cesarski Wiedeń zachował wobec dzieła rezerwę. Tak na wszelki wypadek.

Librecista pozostawił wartką akcję, wyraziście nakreślone postaci, żywe i wielowymiarowe. Relacje między osobami dramatu są prawdopodobne, przez co intryga wciąga słuchacza. Całość obraca się wokół prawa pierwszej nocy, które w swoich włościach zniósł hrabia Almaviva, ale które chciałby po cichu przywrócić, a to za sprawą pięknej Zuzanny, która właśnie wychodzi za wiernego sługę hrabiego – Figara. Prowadzi to do mnóstwa niezwykłych sytuacji, bowiem Almaviva i Figaro, zachowując pozory normalnych stosunków, stają się rywalami. A jednak, gdy obaj poczują się zagrożeni, połączą siły przeciw rozbuchanym hormonom Cherubina…

Znakomite libretto zyskało genialne opracowanie muzyczne. Jeśli nie przypadło ono do gustu wiedeńczykom, to natychmiast stało się sukcesem w Pradze, która odtąd pokochała Mozarta - jak się zdaje, z wzajemnością. Dziś już chyba nikogo nie trzeba przekonywać o wartości tego arcydzieła.

Wolfgang Amadeus Mozart Wesele Figara – opera buffa w czterech aktach

Wykonawcy: Christian Gerhaher – bas (Hrabia Almaviva), Federica Lombardi – sopran (Rozyna), Solenn’ Lavanant-Linke – sopran (Cherubin), Alex Esposito – bas (Figaro), Olga Kulchynska – sopran (Zuzanna), Paolo Bordogna – bas (Bartolo), Anne Sofie von Otter – sopran (Marcelina), Manuel Günther – tenor (Basilio), Dean Power – tenor (Don Curzio), Milan Siljanov – bas (Antonio), Anna El-Khashem – sopran (Barbarina), Chór i Orkiestra bawarskiej Opery Państwowej, dyr. Constantinos Carydis

(Monachium, Nationaltheater – 24.10.2017)

***

Na audycję "Wieczór operowy" w sobotę (30.12) w godz. 21.00-0.00 zaprasza Andrzej Sułek.

bch/mko

Zobacz więcej na temat: opera Wolfgang Amadeusz Mozart
Czytaj także

"Wesela Figara" najlepsze pod batutą Ericha Kleibera

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2017 10:21
"Płytowy Trybunał Dwójki" przesłuchał tym razem słynną operę buffa w 4 aktach Wolfganga Amadeusza Mozarta. Niedoścignione okazało się nagranie dzieła z 1955 r. w wykonaniu m.in. Wiener Staatsopernchor i Wiener Philharmoniker.
rozwiń zwiń