"Alceste" Glucka wraca do Paryża

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2013 09:45
Trudno wyobrazić sobie lepszego interpretatora francuskiej wersji "Alceste" niż Marc Minkowski, który pod koniec września stanął na czele swoich Les Musiciens du Louvre. Na sobotnią retransmisję zaprasza, jak zwykle, Aleksander Laskowski
Joseph-Siffred Duplessis (1775): Portret Christopha Willibalda Glucka
Joseph-Siffred Duplessis (1775): Portret Christopha Willibalda GluckaFoto: wikipedia, domena publiczna

W mitologii greckiej przedstawiana oczywiście jako piękna i bogobojna. Alkestis była żoną Admeta, króla Feraj w Tesalii. Z miłości do męża zgodziła się umrzeć, by przedłużyć mu życie. Persefona, poruszona czynem Alkestis, przywróciła ją do świata żywych. Niektóre wersje mitów twierdzą jakoby to Herakles, będący wówczas w gościnie u Admeta, miał pokonać Tanatosa i uratować Alkestis.
Eurypides poświęcił mitowi o Admecie i Alkestis sztukę datowaną na rok 438 p.n.e., przedstawiając bohaterkę jako symbol miłości małżeńskiej, a Christoph Willibald Gluck skomponował operę pod tytułem "Alceste" (wersja włoska – dla Wiednia, 1767; francuska – dla Paryża, 1776) nawiązującą do tego mitu. U Glucka bóstwem interweniującym jest Apollo.
To przełomowe dzieło dla przełomowej reformy operowej Glucka, choć pierwszym utworem "w nowym stylu" był słynny "Orfeusz i Eurydyka". Czerpiąc przede wszystkim z francuskiej tragédie lyrique, niemiecki kompozytor postanowił oczyścić gatunek z pustego wokalnego wirtuozostwa, i podporządkowanej mu bełkotliwej warstw literackiej, na rzecz muzycznej i dramaturgicznej siły oraz klarowności.

Na retransmisję z paryskiego Palais Garnier (28.09.2013) Aleksander Laskowski zaprasza w sobotę (12 października) o godzinie 19.30.

Program:

Chrsitoph Willibald Gluck Alceste

Wyk. Sophie Koch - sopran, Yann Beuron - tenor, Stanislas de Barbeyrac - tenor, Jean-François Lapointe - baryton, Florian Sempey - baryton, François Lis - bas, Florian Sempey  - baryton; chór i orkiestra Les Musiciens du Louvre, dyr. Marc Minkowski

mm/usc/wikipedia

Zobacz więcej na temat: Marc Minkowski opera Paryż
Czytaj także

Czy Giuseppe Verdi jest nadal aktualny?

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2013 12:00
Czy w XXI wieku widzimy w Verdim prekursora weryzmu muzycznego, poszukiwacza prawdy o świecie i człowieku? Czy może dzieło twórcy Rigoletta to dziś już tylko zamknięty rozdział historii opery? Na kilka dni przed dwusetną rocznicą urodzin Giuseppe Verdiego rozmawialiśmy o jego dziełach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Diabły Pendereckiego - wrażenia po premierze

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2013 10:48
W czwartkowej audycji „Wybieram Dwójkę” porozmawiamy o wczorajszej warszawskiej premierze opery Krzysztofa Pendereckiego "Diabły z Loudun".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zamek na Czorsztynie jak Lodoïska?

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2013 16:00
Między innymi o wpływie Wielkiej Rewolucji na muzykę francuską oraz o religijnej obsesji Carla Gesualda rozmawialiśmy w ostatniej "Płytomanii" Jacka Hawryluka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rocznia urodzin Verdiego

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2013 13:31
Dokładnie 200 lat temu, 10 października urodził się jeden z najwybitniejszych kompozytorów oper - Giuseppe Verdi. Nieraz był krytykowany za przesadność emocji w swoich dziełach, z czasem jednak doceniono jego melodramatyzm.
rozwiń zwiń