Lalki w centrum dramatu

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2012 21:57
Teatr lalek nie jest rozrywką wyłącznie dla dzieci, po której trudno się spodziewać wyjątkowych wrażeń artystycznych.
Audio
Lalki w centrum dramatu
Foto: Sister72/Flickr, lic. CC

Jedną z przyczyn stereotypowego spojrzenia na teatr lalek jest przeprowadzona w Polsce po 1945 roku pełna instytucjonalizacja tych placówek – wzorem miał być kierowany przez Siergieja Obrazcowa Centralny Teatr Lalek w Moskwie oraz nałożenie na ten gatunek teatru specyficznych obowiązków związanych z odbudową zniszczonego wojną kraju. Proces ten zatarł pamięć o jarmarcznych źródłach współczesnego teatru lalek oraz o znaczącej roli, jaką idee wywiedzione z tego gatunku sztuki odegrały podczas Wielkiej Reformy Teatru.
– To polityka sprawiła, że teatr lalek został skanalizowany w wąskim nurcie sztuki dla dziecka – mówił w "Sezonie na Dwójkę" Marek Waszkiel. Jak podkreślał jeden z rozmówców Andrzeja Matula, wiele polskich grup teatralnych, które zaczęły dwie dekady temu czerpać ze środków teatrów lalkowych, odwoływały się do tradycji nieznanej publiczności. Nieznanej, bo nikt wcześniej nie pokazał, że teatr lalek to coś więcej niż konwencja dla dzieci, język form dla najmłodszej widowni.
Od początku lat dziewięćdziesiątych bowiem obraz polskiego teatru lalek ulega zasadniczym zmianom. Coraz intensywniejsze kontakty międzynarodowe oraz coraz liczniejsze festiwale zaowocowały erupcją teatrów niezależnych zakładanych przez lalkarzy. Estetyce tworzonych przez nich spektakli bliżej dziś do dokonań Tadeusza Kantora, Jerzego Grzegorzewskiego czy Józefa Szajny niż do pogardzanego przez lata "teatru kukiełkowego" dla dzieci.
O historii i współczesności teatru lalek w "Sezonie na Dwójkę" dyskutowali: prof. Barbara Osterloff –  historyk teatru i wykładowca akademicki, prorektor Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie; dr Marcin Bartnikowski – aktor i reżyser, wykładowca na Wydziale Sztuki Lalkarskiej AT w Białymstoku, współtwórca Kompanii Doomsday oraz Teatru Malabar Hotel; dr Marek Waszkiel –  historyk teatru lalek, dyrektor naczelny i artystyczny Białostockiego Teatru Lalek, wykładowca na Wydziale Sztuki Lalkarskiej AT w Białymstoku, przedstawiciel Polski w Union Internationale de la Marionette (UNIMA), autor wydanej niedawno książki "Dzieje Teatru Lalek w Polsce 1944-2000"; Konrad Szczebiot – krytyk teatralny.
Audycję prowadził Andrzej Matul.

Czytaj także

Lalanki, czyli designerskie lalki z tradycją

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2012 21:10
Lalanka i Polek to ręcznie szyte lalki, inspirowane polskimi tradycjami ludowymi. Ostatnio odwiedziły studio Czwórki. – To lalki, które pamiętamy z naszego dzieciństwa – opowiadały w "Stacji Kultura" twórczynie lalanek, Anna Kania i Joanna Dziewicka.
rozwiń zwiń