Teatr schodzi na ziemię

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2013 21:00
- Myślę, że po okresie uogólnień, metafor i poezji teatr zaczął odczuwać potrzebę rozmowy ze swoją widownią, osadzenia w konkretnej rzeczywistości i lokalnym kontekście - mówił w Dwójce dramaturg i reżyser Michał Walczak.
Audio
  • Michał Walczak, Artur Pałyga i Katarzyna Chlebny rozmawiają o tym, jak teatr komentuje otaczającą rzeczywistość (Sezon na Dwójkę)
Teatr schodzi na ziemię
Foto: Geezaweezer/Flickr, lic. CC

- Był czas, że sztuka teatralna istniała jako osobna "jednostka literacka" - powiedział Michał Walczak. - Kiedyś zamawiało się sztuki, od których oczekiwano, że będą na pewnym poziomie metafory, poezji i skrótu. Myślę, że ostatnio teatr zaczął potrzebować konkretu, osadzenia w rzeczywistości, jakiegoś tematu. Mniej zwraca uwagę na stronę literacką, która nie jest obserwowana i oceniana tak, jak powinna. Wszystko stało się bardzo doraźne - dodał.

Prowadzący audycję Jacek Wakar sugerował, że być może lokalne społeczności potrzebują opowieści. - Potem jednak to, co dotyczy tych właśnie grup ludzkich, może urosnąć do rangi metafory ogarniającej znacznie szersze przestrzenie - zauważył.

Michał Walczak przyznał mu rację. - Myślę, że każdy proces twórczy, zwłaszcza teatralny, polega na tym, że odbywa się on zawsze w jakimś kontekście - mówił. - Najpierw trzeba porozmawiać ze swoją widownią. Wydaje mi się, że u nas przez wielką ilość teatrów zaniedbuje się czasem obowiązek znajomości tej widowni i miejsca, w którym się tworzy. Czasami to znika w jakimś ogólnym rozumieniu teatru, które nie zawsze odnosi się do konkretnego kontekstu. Jesteśmy na etapie odkrywania naszych lokalnych korzeni, rozglądamy się, zaczynamy obserwować nasze miasta po okresie bycia w "ogólnym kraju". To dotyka też teatru i to jest chyba jego przyszłość - stwierdził.

O "sztuce szybkiego reagowania" mówił także dziennikarz i dramaturg Artur Pałyga oraz Katarzyna Chlebny, aktorka, wokalistka, współautorka spektaklu o medialnej fascynacji dzieciobójstwem pt. "Macabra Dolorosa". Temu przedstawieniu towarzyszyła aura sensacji podsycana przez tabloidy, które pisały, że to żerowanie na tragedii małej Madzi z Sosnowca.

Audycję prowadził Jacek Wakar.

Zobacz więcej na temat: SZTUKA
Czytaj także

Tochman: slums jest materiałem łatwopalnym

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2013 13:00
- Slums Onyx jest kipiącym ekosystemem. Na kilku kilometrach kwadratowych mieszka kilkadziesiąt tysięcy ludzi - mówił w Dwójce Wojciech Tochman, autor książki "Eli, Eli" o rejonach skrajnej biedy w Manili, stolicy Filipin.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Grzegorz Niziołek: publiczność u progu komory gazowej

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2013 11:00
- To jest książka o pamięci i niepamięci. Punktem wyjścia do poszczególnych analiz była często jakaś zaskakująca reakcja publiczności na spektakl - mówił w Dwójce prof. Grzegorz Niziołek, autor publikacji "Polski teatr Zagłady" .
rozwiń zwiń