Chaos przestrzeni Warszawy. "Za nim kryją się konkretne porządki"
Chcąc obrazowo opisać tę wystawę, Anna Ptak stwierdziła, że "mamy tam kawałek Warszawy". - Ale takiej, która została ukształtowana poprzez polodowcowe wody wypływające spod skarpy warszawskiej i pradoliny Wisły. Zasadniczym elementem ekspozycji jest bowiem ukształtowana na glinianym modelu, stworzonym przez Izę Tarasiewicz, skarpa warszawska, jej 11 km. Czyli Warszawa bez miasta, bez budynków, tylko właśnie w tej topologicznej i geologicznej formie, którą otrzymaliśmy od wody - tłumaczyła kuratorka.
Wystawa "Amplifikacja Natury" to efekt kilkuletnich badań architektonicznych prowadzonych przez Grupę Centrala. - Dotyczyły one przede wszystkim trzech przykładów, które są prezentowane na Biennale. To Warszawianka - kompleks sportowy zaprojektowany przez Zakłady Artystyczno-Badawcze pod kierownictwem Jerzego Sołtana w 1954 roku, dom własny architektów Zofii i Oskara Hansenów w Szuminie, który powstawał od lat 60. oraz niezrealizowany spekulacyjny wizjonerski projekt Jacka Damięckiego nawodnego pawilonu obrotowego z 1975 roku - wymieniała Anna Ptak.
Co jeszcze znalazło się w Pawilonie Polskim w Wenecji? Jak jest odbierana wystawa "Amplifikacja Natury"? O tym w nagraniu audycji.
***
Prowadzi: Jakub Kukla
Goście: Hanna Wróblewska (dyrektor Zachęty), Anna Ptak (kuratorka wystawy "Amplifikacja Natury")
Data emisji: 29.05.2018
Godzina emisji: 8.15
Materiał został wywemitowany w audycji "Poranek Dwójki".
pg/mko