Od zmierzchu do świtu z tańcem garba

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2019 10:00
Muzeum Azji i Pacyfiku zorganizowało warsztaty tradycyjnych tańców indyjskich. Zajęcia prowadzili profesjonalni hinduscy instruktorzy oraz polscy pasjonaci - Siddharth Bhavsar i Magdalena Niernsee.
Audio
  • Warsztaty indyjskiego tańca w Muzeum Azji i Pacyfiku (Dwójka/Poranek Dwójki)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay

- Garba to taniec pochodzący z północnego zachodu Indii, z regionu Gudżarat. Jest wiele tradycyjnych tańców w tym regionie, m.in. raas i oczywiście bollywood, ale dla mnie najważniejszy jest taniec tradycyjny. Garba jest w Indiach bardzo popularna. Bez garby nie obejdzie się żaden festiwal – tłumaczył Siddharth Bhavsar.

Garba wymaga kondycji i wytrzymałości. Dominują w nim przysiady, klaskanie, szybkie ruchy. - Jeśli jesteś w dobrej kondycji, możesz tańczyć go w dowolnym wieku. W mieście z którego pochodzę, organizowany jest festiwal, który trwa dziewięć nocy. Festiwal zaczyna się o 7 wieczorem i może trwać do 5 rano. Muzyka gra cały czas, niektórzy tańczą bez przerwy. To rodzaj transu, w którym można o wszystkim zapomnieć.

Ważnym punktem warsztatów była postać uznanej polskiej instruktorki tańców hinduskich, Magdaleny Niernsee: - Zajmuję się tym od 1998 roku. Uczę tańca kathak, jednego z klasycznych stylów północnych – mówiła artystka. – Każdy może przyjść na taki warsztat, aby się pobawić. Chodzi o to, aby poznać na takim spotkaniu różne style i choreografię.

Jak wygląda indyjski zespół muzyki tradycyjnej? Jak wyglądają festiwale w Indiach? Zapraszamy do odsłuchania audycji.

***

Przygotował: Piotr Dorosz

Goście: Siddharth Bhavsar, Magdalena Niernsee (instruktorzy tańca)

Data emisji: 9.03.2019

Godzina emisji: 7.50

Materiał wyemitowano w audycji: Poranek Dwójki

gs

Zobacz więcej na temat: folklor folk muzyka tradycyjna
Czytaj także

Tabla - efekt wściekłości perkusisty?

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2015 14:14
- Jedna z legend mówi, że tabla powstała w XVI wieku na dworze indyjskiego sułtana Akbara w wyniku rywalizacji pomiędzy dwoma instrumentalistami - opowiadała prof. Renata Czekalska.
rozwiń zwiń