Czy perspektywa polska, widoczna w "Pianiście" Romana Polańskiego z 2002 roku różni się od perspektywy zagranicznej np. w amerykańskiej produkcji zatytułowanej "Uprising" czyli "Powstanie" z 2001 roku. Jakie jest miejsce "Pianisty" w całej twórczości Polańskiego i czy stanowi istotną cezurę, po której jego twórczość nabrała innego charakteru?
Katarzyna Wajda uważa, że perspektywa polska i zagraniczna różnią się od siebie. Podkreśla, że za granicą nie nakręcono wielu filmów o getcie, chociaż temat Holokaustu jest popularny. - Ponieważ jest to spojrzenie twórców z innych krajów, to obraz getta jest uproszczony, dostosowany do wiedzy tamtejszego widza - mówi historyczka kina. Zwraca uwagę, że za granicą często nakładają się na siebie powstanie w getcie warszawskim i Powstanie Warszawskie.
Nawet w filmach dokumentalnych lub paradokumentalnych, trzymających się prawdy historycznej są elementy niepasujące do polskiej, wojennej rzeczywistości. Katarzyna Wajda daje przykład filmu "Azyl" o państwu Żabińskich, którzy w warszawskim ZOO ukrywali Żydów. Scena, jak Jan Żabiński wywozi Żydów pod stosem obierek jest całkowicie nierealna, gdyż w getcie dramatycznie brakowało żywności i nie było możliwe, aby w ten sposób marnowały się resztki jedzenia.
Anna Serdiukow podkreśla rolę filmu "Pianista" w przełamywaniu hollywoodzkich stereotypów. - Do czasu "Pianisty" brakowało dużego w kinie światowym filmu z dużym nazwiskiem, który pokazywałby getto warszawskie - mówi krytyk. Przypomina, że pomysł nakręcenia filmu o losach Władysława Szpilmana narodził się już w latach 50. poprzedniego wieku, ale nie został zrealizowany.
Czym różni się hollywoodzkie spojrzenie na getto warszawskie od polskiego? Dlaczego Roman Polański odmówił kręcenia "Listy Schindlera", a zdecydował się na "Pianistę"? Ile w filmie "Pianista" jest elementów z życiorysu Romana Polańskiego?
Posłuchaj całej audycji, w której można również usłyszeć archiwalną wypowiedź Romana Polańskiego z premiery "Pianisty" oraz rozważania, dlaczego do tej pory nie został nakręcony film o Janie Karskim.
***
Tytuł audycji: "Kulturalna Jedynka"
Prowadzi: Joanna Sławińska
Goście: Katarzyna Wajda (historyk filmu, współautorka m.in. książek "Encyklopedia kina", "Autorzy kina polskiego"), Anna Serdiukow (krytyk filmowy, redaktorka antologii filmów Romana Polańskiego)
Data emisji: 12.04.2019
Godzina emisji: 21.11
ag