Rabih Abou Khalil - kosmopolita improwizacji

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2019 09:00
W dzieciństwie zasłuchiwał się w muzyce Theloniusa Monka, Franka Zappy czy Elli Fitzgerald. Urodził się w 1957 roku w kosmopolitycznym Bejrucie, ale wybuch wojny domowej w 1975 roku zmusił go do ucieczki z kraju. Osiedlił się w Europie i rozpoczął współpracę z jazzmanami.
Audio
  • Rozmowa z Rabihm Abou Khalilem na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur (Dwójka/Poranek Dwójki)
Rabih Abou-Khalil
Rabih Abou-KhalilFoto: Flickr

Wniósł w świat jazzu dźwięk lutni oud i orientalne inspiracje. Muzyk zagrał na ostatnim festiwalu Skrzyżowanie Kultur na którym wystąpił także polski skrzypek, Mateusz Smoczyński.  W rozmowie z Aleksandrą Tykarską mistrz lutni oud zdradził m.in. skąd bierze się jego oryginalne poczucie humoru i czy czuje się pionierem muzyki improwizacyjnej w Europie.

- Nigdy o tym nie myślałem w ten sposób, bo nie miałem żadnego planu. Od zawsze pisałem muzykę, od dziecka też grałem, chciałem po prostu grać muzykę z osobami na nią otwartymi. Kiedy przyjechałem do Europy 40 lat temu mój świat muzyki wyglądał zupełnie inaczej. Muzycy klasyczni nie byli zainteresowani zajmowaniem się czymkolwiek innym poza muzyką klasyczną. Otwarci byli tylko jazzmani. Wszedłem z nimi we współpracę nie dlatego, że chciałem grać jazz, albo, żeby łączyć jazz i muzykę orientalną, ale dlatego, że chciałem grać z kimś swoje kompozycje. Nikt wtedy nie skupiał się na definiowaniu tego rodzaju muzyki, więc nikogo to specjalnie nie poruszyło, a gdy pojawił się wreszcie termin "world music", a ludzie zaczęli z premedytacją szukać chętnych do takiej międzynarodowej współpracy muzycznej mnie do tego nie chciano zaliczyć, bo przez moje życie w Bejrucie nie byłem wystarczająco zakorzeniony w mojej tradycji, ani wystarczająco jazzowy. Zawsze byłem gdzieś pomiędzy - opowiadał w "Poranku Dwójki” muzyk, Rabih Abou Khalil.

Jak artysta widzi swoją rodzimą kulturę arabską? Co jest istotne w muzyce mistrza oud? Jaka rolę odgrywa w jego twórczości śmiech i poczucie humoru? Co znaczy ostatni tytuł jego płyty; "Potop i los ryb”. O tym w audycji.

Zachęcamy do odsłuchania całości podcastu.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Rozmawiała: Aleksandra Tykarska

Goście: Rabih Abou Khalil (muzyk), Mateusz Smoczyński (skrzypek jazzowy)

Data emisji: 28.09.2019

Godzina emisji: 9.10

gs

Czytaj także

Violeta Parra, matka chilijskiego folku

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2018 19:00
- Pieśniarka któregoś dnia spakowała sprzęt do nagrywania, wsiadła na konia i ruszyła w podróż po najdalszych wsiach Chile. Pytała mieszkańców, czy znają jakiekolwiek pieśni tradycyjne, i nagrywała je. To esencja chilijskiej muzyki folkowej - wspominał artystkę Javier Foxon z chilijskiej ambasady. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyczne tradycje wsi Piątkowa

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2019 08:00
W "Źródłach" zaprosiliśmy Państwa na rozmowę z Andrzejem Sową, kierownikiem zespołu Młoda Harta z Harty, muzycznych spadkobierców słynnej Kapeli Sowów z Piątkowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zapomniane ciekawostki i nowości świata World Music

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2019 11:50
W "Nokturnie" Magdalena Tejchma zaprosiła Państwa na podróż po muzycznym oceanie muzyki świata. Posłuchaliśmy m.in. wznowienia najlepszych nagrań Oum Kalsoum oraz zapomnianej diwy z Mali - Fanty Damba.
rozwiń zwiń