- Fra Fra bierze się z nazwy grupy etnicznej, z której wywodzą się muzycy, przewodzi im grający na tradycyjnej lutni kologo śpiewak Mały - mówił Ian Brennan. - Pogrzeby ludu fra fra nierzadko trwały wiele dni, a nawet tydzień. To, co szczególnie uderzyło mnie w twórczości grupy Fra Fra, był poziom celebracji. Rytuał pogrzebu i towarzyszące mu pieśni są raczej celebracją życia, zdecydowanie nie są tak ponure, jak często ma to miejsce w innych kulturach czy na Zachodzie. Moim zdaniem wiele osób, słuchając tych utworów, nie założyłoby, że to pieśń śpiewana ze smutnej okazji - tłumaczył, dodając, że jemu przywodzi to na myśl maszerujące orkiestry dęte z Nowego Orleanu, odprowadzające żałobników na cmentarz. - I tak jak droga na cmentarz jest zwykle bardzo smutna, poważna, tak wyjście z niego nie ma tragicznego charakteru, jest momentem ulgi.
Repertuar płyty opiera się na charakterystycznej dla zachodniej Afryki muzycznej formule wezwań i odpowiedzi i jest kolejną cenną cegiełką w zbiorze Hidden Music, prezentującym nagrania terenowe z różnych zakątków świata. Ian Brennan z żoną Marileną Delli, przemierzają świat w poszukiwaniu nieznanej muzyki i przybliżają ją słuchaczom. - Moja żona, pochodząca z włosko-rwandyjskiej rodziny, jest autorką wszystkich zdjęć i filmów towarzyszącym naszym projektom. Przez ostatnie jedenaście lat wspólnie poświęciliśmy się nagrywaniu non-profit artystów z całego świata, z regionów często niedostatecznie reprezentowanych w mediach głównego nurtu. Poszukiwaliśmy muzyków, śpiewających w językach innych niż te najpowszechniejsze w USA, czyli nie po angielsku i hiszpańsku. Udało nam się wyprodukować dwadzieścia osiem albumów w ciągu ostatniej dekady, a wielu uwiecznionych na nich artystów pochodzi z Afryki - tłumaczył Ian Brennan.
Podstawowym instrumentem w kulturze fra fra i w północnej Ghanie jest kologo. To zasadniczo rodzaj gitary z dwiema strunami, zwykle domowej roboty. - Ten instrument daje świadectwo tego jak zwodniczą rzeczą bywa dźwięk. Nie sądzę, aby większość ludzi domyślała się, że kologo to instrument z tak małą liczbą strun, bo ilość dźwięku, który artysta jest z niego w stanie wygenerować wydaje się nieproporcjonalna - tłumaczył producent
Czym jeszcze charakteryzują się pieśni pogrzebowe ludu fra fra? Co mówią o kulturze Ghany? Szczegóły - w nagraniu rozmowy.
***
Rozmawiał: Mateusz Dobrowolski
Gość: Ian Brennan (producent muzyczny)
Data emisji: 23.05.2020
Godzina emisji: 8.15
Materiał wyemitowano w audycji "Poranek Dwójki".
at