Zainteresowanie muzyką chrześcijańską w Indonezji wzięło się z pierwszego pobytu w Indonezji dr Marzanny Popławskiej, kiedy jak studentka trafiła na stypendium rządu indonezyjskiego. Studiowała tam muzykę i taniec. Na początku swojego pobytu dostała zaproszenie od Ambasady Polskiej w Dżakarcie i tam dowiedziała się o polskich Werbistach, misjonarzach Zakonu Słowa Bożego, którzy od lat sześćdziesiątych przebywali w Indonezji. - Podróżowałam wtedy z koleżanką z wyspy na wyspę. Pamiętam, że w jednym z kościołów zauważyłam wtedy ciekawe zjawisko w miejscu gdzie było tabernakulum. Zapytałam o nie i okazało się, że pochodzi z kultury tradycyjnej i jest związane z relacjami rodzinnymi. Zaciekawiła mnie ta symbioza i zespolenie elementów tradycyjnych z elementami chrześcijańskimi. Po kilku latach, kiedy zastanawiałam się nad tematem pracy doktorskiej, wybrałam temat muzyki chrześcijańskiej w Indonezji – mówiła autorka książki "Performing Faith". - Moim punktem kontaktu w Indonezji byli misjonarze Werbiści, wiedziano, że jestem katoliczką i to sprawiało, że byłam niemal traktowana jak krewna. Gdy prowadziłam badania papieżem był Jan Paweł II. Indonezyjczycy wiedzieli, że jest on Polakiem i żartobliwie i z czułością nazywali mnie „wnuczką papieża” – opowiadała dr Marzanna Popławska.
06:48 2020_06_13-09-16-11_PR2_Perfoming Faith.mp3 O książce "Perfoming Faith" dr Popławskiej (Dwójka/Poranek Dwójki)
Historia chrześcijaństwa w Indonezji jest dosyć trudna. W XIX wieku Holendrzy bardzo często rozprzestrzeniając chrześcijaństwo łączyli to z odejściem od tradycyjnych form kulturowych. Dlatego chrześcijanie byli wyśmiewani przez swoich muzułmańskich sąsiadów za odchodzenie od tradycji i nie przestrzeganie norm kulturowych. Same formy sztuki muzycznej na Jawie istnieją z towarzyszeniem gamelanów. W kościołach, gdzie nie ma takich instrumentów, pieśni są wykonywane tylko wokalnie, ale w skalach właściwych dla gamelanu. - Drugą ważną cechą wyróżniającą cechy kompozycji chrześcijańskich od kompozycji tradycyjnych na Jawie jest wielogłosowość. W kompozycjach może być nawet do czterech linii wokalnych i linie te znacznie się różnią, są bardzo rozbudowane i sposób prowadzenia tych melodii jest bardziej właściwy strukturze muzycznej gamelanu – tłumaczyła autorka książki dr Marzanna Popławska z Instytutu Etnologii i Antropologii kulturowej UW.
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Przygotował: Krzysztof Dziuba
Gość: dr Marzanna Popławska ( Instytut Etnologii i Antropologii kulturowej UW)
Data emisja: 13.06.2020
Godzina emisji: 9.10
gs