W muzeum i w teatrze

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2011 19:26
Sympozjum o muzeach i edukacji, Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych oraz premiera "Konformisty".
Audio

W piątkowym "Poranku Dwójki" rozmawialiśmy o sympozjum: "Muzeum wirtualne i rzeczywiste w procesie edukacji". Muzea zostały stworzone w epoce nowożytnej jako miejsca przyjemności, przeżyć estetycznych, wiedzy, nauki, obszary pamięci. Ich wyjątkowość polegała na tym, że dawały możliwość kontaktu z dziełami, przedmiotami, zapisem historii, obiektami natury. Zadaniem muzeów było zbierać i porządkować, tę zaś uporządkowaną wiedzę podawać przyjemnie. Jakie zaszły zmiany? Jak doszło do przekształcenia tych wysp indywidualnego kontaktu ze sztuką, świątyń pamięci, miejsc nauki – w obszary społecznej aktywności na wielką skalę, gdzie zabawa, wiedza, rozrywka służy interkulturowej mediacji, uprawianiu polityki, interpretowaniu dziejów? Co umożliwia tę nową funkcję muzeów – jako pośredników kultury? Jakie możemy stosować programy, a czego powinniśmy unikać? Tym zagadnieniom poświęcona będzie dwuczęściowa sesja.

O różnicach między wirtualną a prawdziwą wizytą w muzeum opowiadała Monika Buraczyńska z Muzeum Pałacu w Wilanowie. – Wortal muzeum przestał być tylko stroną informacyjną o muzeum, kalendarium i godzinach otwarcia. Stał się też gigantyczną bazą wiedzy o historii, ludziach i zdarzeniach. Oczywiście muzeum wirtualne nie zastąpi muzeum rzeczywistego, ma być raczej zachętą do prawdziwej wizyty. Z drugiej strony w muzeum wirtualnym jest ogromna przestrzeń do prezentacji historii i narzędzi, które pozwalają do tej historii dotrzeć – mówił nasz gość.

Zaprosiliśmy też Państwa do Łodzi na Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, naszym gościem była dyrektor artystyczny – Ewa Pilawska. Polskie Radio jest patronem medialnym tego festiwalu. Hasłem tegorocznej edycji był Rzeczywistość współczesnego teatru. – Wydaje mi się, że jest to temat niewyczerpywalny i zarazem fascynujący, w którym możemy zderzać różne kierunki w teatrze. Pokazuje pewną dekonstrukcję, która odbywa się na naszych oczach – mówiła Ewa Pilawska.

Mówiliśmy też o premierze "Konformisty" według Alberta Moravii w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Wydana w roku 1951 była odważnym i bolesnym dla wielu Włochów rozliczeniem z faszystowską przeszłością, wywołując w ojczyźnie pisarza wielką i burzliwą dyskusję. W roku 1970 dyskusja rozgorzała na nowo, a jej przyczyną stała się głośna ekranizacja powieści, zrealizowana przez Bernardo Bertolucciego. Z odtwórcą głównej roli Michałem Sitarskim i reżyserem Markiem Fiedorem rozmawiała Monika Pilch. - Dla mnie jest to opowieść o trudnościach z politycznym rozliczeniem, i o triumfie filozofii ciagłości państwa nad osądem moralnym. Można w niej znaleźć analogie do sytuacji Polski - mówił reżyser.

Audycję przygotował Paweł Sawicki.

Aby wysłuchać rozmów, kliknij odpowiednie ikony dźwięków w boksie Posłuchaj po prawej stronie.

Czytaj także

Utrzymać dziedzictwo

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2010 01:00
Dyskusja o polskich muzeach w czasach trudności ekonomicznych, a przede wszystkim – o sytuacji w Muzeum Narodowym w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Piękno za 1 euro

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2011 10:20
Czy nasza codzienność ma swój styl? Czy ładne rzeczy, którymi się otaczamy, muszą być bardzo drogie?
rozwiń zwiń