Zabawy tradycyjne są często traktowane jedynie jako element tradycji. Bazując na wiedzy osób pracujących z dziećmi na różnych polach, chcemy przyjrzeć się bliżej zabawom tradycyjnym, aby uwypuklić ich walory terapeutyczne, rozwojowe i integrujące. W toku szeregu działań i we współpracy ze specjalistami różnych dziedzin, wybrane zabawy tradycyjne zostaną poddane analizie pod kątem specyfiki ich oddziaływania na dzieci.
Dzień dobry! Dzień dobry!
Laboratorium Zabaw Tradycyjnych to projekt o charakterze badawczym i edukacyjnym, którego celem jest analiza tradycyjnych zabaw dziecięcych pod kątem możliwości ich wykorzystania wśród dzieci z różnymi potrzebami oraz zbadanie ich właściwości – wpływu na dzieci na polu rozwojowym, terapeutycznym, społecznym i psychologicznym. Tym samym celem projektu jest również promowanie aktywnego korzystania z kultury tradycyjnej w pracy z dziećmi. [mat. organizatora]
Źródło: archiwum Teatru Mozaika
Duże doświadczenie, jeśli chodzi o zaznajamianie najmłodszych z folklorem, organizowanie wszelkich wydarzeń skierowanych dla dzieci i młodzieży, w świecie edukacji i zabawy działają od dawna. - Laboratorium łączy aspekt badawczy z zabawami tradycyjnymi. Chcemy to podwórko mówiąc krótko otworzyć na różne profesje osób, które pracują z dziećmi. Często zabawy tradycyjne traktowane są opisowo, "tak kiedyś bawiły się dzieci", albo są tylko dla przedszkolaków, trochę z boku, a przecież można na nie spojrzeć z perspektywy pedagogicznej, terapeutycznej, logopedycznej czy muzykoterapeutycznym i przenieść zabawy do profesji. Bo logopedzi czy rytmicy w małym zakresie korzystają z polskich zabaw tradycyjnych, a można je jak najbardziej wykorzystać szerzej! - opowiadała Karolina Ociepka z Grupy Mozaika.
Pytanie podstawowe: czy mogą być one atrakcyjne dla samych dzieci? - Te zabawy działają we wspaniały sposób i to nie tylko w grupach dziecięcych, ale i młodzieżowych , a także dorosłych, a poziom radości obecny przy tych formach spotkań jest zaskakujący. Doświadczenie nasze i ekspertek pokazuje, że kiedy te zabawy są dobrze poprowadzone, przynoszą tyle radości i dają bardzo dobre efekty, jak rozluźnienie ciała, wzrost poziomu endorfin, zbliżenie i wzmocnienie - mówiła z kolei psycholożka i edukatorka Marta Urban-Burdalska.
- Kiedy podajemy dzieciom zabawy w sposób żywy, autentyczny, z towarzyszeniem dobrej jakości muzyki, to dzieci bardzo chętnie wchodzą w te zabawy! A nikt nie korzystał dotąd z zabaw tradycyjnych np. w logopedii! Okazuje się, że to bardzo inspirujące i pomocne! Zabawy tradycyjne to nie jest skansen, tylko żywe dziedzictwo. Mamy tu szerokie pole do działania! - opowiadała Karolina Ociepka.
Materiały DO KORZYSTANIA z tego projektu będą niedługo dostępne na stronie Muzyka.Tradycyjna.pl.
Ponadto w audycji:
7:50 Koncerty, wykłady, warsztaty, rękodzieło – to wszystko w programie Festiwalu Czango w Toruniu. Festiwal ten podtrzymuje i ożywia tradycje Polski i Węgier na drodze wymiany kulturalnej. IV edycja tego wydarzenia odbędzie się w Muzeum Etnograficznym w dniach 6-8o 8 października. O szczegółach Iwona Muszytowska-Rzeszotek rozmawiała z Martą Domachowską z działu edukacji Muzeum Etnograficznego.
05:53 _PR2 (mp3) 2023_10_07-07-47-46.mp3 Festiwalu Czango w Toruniu (Poranek Dwójki)
8:20 "Schronienie" - pod takim hasłem Odział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku od niemal dwóch lat prowadzi działania wraz z zagranicznymi partnerami. Ich ukoronowaniem będzie otwarcie wystawy 26 października.
07:25 _PR2 (mp3) 2023_10_07-08-20-17.mp3 „Schronienie” w oddziale Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku (Poranek Dwójki)
8:35 W Ambasadzie muzyki tradycyjnej odbyły się warsztaty tańców roztoczańskich z Warszawsko-Lubelską Orkiestrą Dętą i muzykantami z Orkiestry Dętej ze Zdziłowic. Muzycy, którzy obecnie tworzą Warszawsko-Lubelską Orkiestrę Dętą ponad sześć lat temu zaczęli odwiedzać orkiestry na Roztoczu Lubelskim, poznając repertuar i ucząc się grać od mistrzów. W tym roku Orkiestra obchodzi 6-lecie, należy do niej ok. 20 muzyków. Nadal nieustająco jeżdżą do swoich mistrzów, a też zapraszają ich do Warszawy.
06:33 _PR2 (mp3) 2023_10_07-08-34-20.mp3 Orkiestra Dęta ze Zdziłowic w Ambasadzie Muzyki Tradycyjnej (Poranek Dwójki)
8:50 W cyklu „Pod gołym niebem” Wielkopolski Park Etnograficzny
Festiwal Muzyki Mniejszości Etnicznych i Narodowych Rzeczypospolitej 2023
- Milo Kurtis zaprosił na – siódmy już! – Festiwal Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych
06:41 PORANEK DWÓJKI Dwojka 2023_10_07-09-16-44.mp3 Festiwal Muzyki Mniejszości Etnicznych i Narodowych Rzeczypospolitej 2023 (Dwójka/Poranek Dwójki)
To nie lada gratka dla miłośników muzyki etnicznej! Od poniedziałku rusza w Warszawie – siódmy już! – Festiwal Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych Rzeczypospolitej. Wydarzenie promuje międzykulturowy muzyczny dialog, przedstawiając różnorodność muzyki tradycyjnej i jej wpływy na inne gatunki.
- Nie zapominajmy o tym, że Polska była najbardziej tolerancyjnym krajem w Europie. Mimo przedstawiania jej w złym świetle przez samych Polaków, co mnie jako Greka, dziwi. Ale widzę tę różnorodność kultury i tę siłę – mówił Milo Kurtis.
W tym roku festiwal skupia się na mniejszościach: ukraińskiej, białoruskiej i łemkowskiej ( nadto greckiej, ormiańskiej i żydowskij). Reprezentować je będą artyści zagraniczni, jak Toye Zillia, jak i polscy (Kapela ze Wsi Warszawa, Karolina Cicha) oraz zamieszkali w Polsce od lat (Daria Butskaya).
- Współorganizatorem festiwalu jest Fundacja Edukacji Kulturalnej. Więc i jego zadaniem jest edukacja kulturalna – przyznał pomysłodawca festiwalu. – Przedstawiamy muzykę tradycyjną różnych mniejszość. Sam będąc muzykiem i interesując się polska muzyka tradycyjną na przestrzeni przeszło 50 lat, sam wiem co się dzieje i działo w polskiej muzyce. I ja wiem, choć wielu Polaków nie, że 80% narodu pochodzi z chłopstwa. Są tacy, którzy wstydzą się tego pochodzenia i tej muzyki. Przez to wielu nie poznaje tej muzyki.
Dlaczego wg Kurtisa warto przedstawiać Polakom ich dziedzictwo? „Bo nie znają wielkości swojego narodu” – uśmiecha się nasz gość.
Z całego bogactwa wielokulturowości muzycznej czerpie jeden z zespołów Milo Kurtisa Drum Freks. Wedle artysty, to muzyka nowa, niełatwa do zaszufladkowania – nie da się jej nazwać po prostu folkową, nie tradycyjną, nie jazzową.
VII Festiwal Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych Rzeczypospolitej rusza już w poniedziałek, 9.10, w warszawskim klubie Hybrydy. Potrwa do 11 października.
PLAYLISTA
- Joseph Achron La Romanesca, wyk. Yehudi Menuhin (skrzypce), Louis Persinger (fortepian) (3:37) (nagranie archiwalne z lat 1928-29)
- Kapela ze Wsi Warszawa Musiałaś Ty Dziewce
- Wolfgang Amadeusz Mozart Koncert fortepianowy A-dur K. 488, II. Adagio, wyk. Dejan Lazić (fortepian), Bergen Philharmonic Orchestra, Jan Willem de Vriend (dyr.)
- Palani Vaughan and the Sunday Manoa Lei Onaona
- Antonio Vivaldi Koncert skrzypcowy F-dur RV. 289, III. Allegro, wyk. Giuliano Carmignola (skrzypce), Accademia dell’Annunciata, Riccardo Doni (dyr.)
- Erik Satie Gnossiennes, IV. Lent, wyk. Bertrand Chamayou (fortepian)
- N. Rajam Bhairavi Bhajan
- Louise Farrenc Uwertura nr 2 Es-dur op. 24, wyk. Insula Orchestra, Laurence Equilbey (dyr.)
- Jackson C. Frank Just Like Anything
- Giovanni Paisiello Koncert mandolinowy Es-dur, III. Allegretto, wyk. Avi Avital (mandolina), Il Giardino Armonico, Giovanni Antonini (dyr.)
- Hopeton Lewis Boom Shacka Lacka
- Kapela ze Wsi Warszawa Kujawiak Czart
- Edward Grieg Utwory liryczne op. 54, IV. Marsz trolli, wyk. Malmö Symphony Orchestra, Bjarte Engeset (dyr.)
- Pata Negra Bulerías de Juan el Camas
- Small Island Big Song & Monja Manitsindava Fafy Rano
- Kapela ze Wsi Warszawa Moja Dolo
- Katarzyna Zedel, Marta Urban-Burdalska, Marta Domachowska, Katarzyna Rosik i Karolina Ociepka Gołąbek
- Anna Kowalska, Marta Urban-Burdalska i Karolina Ociepka Hejduk
- Mieczysław Wajnberg Koncert wiolonczelowy c-moll op. 43, I. Adagio, wyk. Nicolas Altstaedt (wiolonczela), Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Michał Nesterowicz (dyr.)
***