Maksymilian Rogacki: moja opinia o działaniach Moniki Strzępki jest bardzo krytyczna

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2023 18:00
- Odbyłem kilka spotkań z zespołem Teatru Dramatycznego. Z relacji ustnych, nie pisemnych, wiem, co się w tym teatrze dzieje. Każda rewolucja jest krwawa i rewolucja, z jaką mamy do czynienia w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, również okazała się krwawa, ale to chyba nie było trudne do przewidzenia - stwierdził w Dwójce Maksymilian Rogacki, przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Aktorów Polskich.
Monika Strzępka, dyrektorka Teatru Dramatycznego w Warszawie
Monika Strzępka, dyrektorka Teatru Dramatycznego w WarszawieFoto: PAP/Tomasz Gzell
  • W mediach pojawiły się doniesienia o zwolnieniach i złym traktowaniu aktorów przez dyrektorkę Teatru Dramatycznego w Warszawie Monikę Strzępkę.
  • Monika Strzępka odniosła się do zarzutów w wywiadzie, w którym mówiła o złej sytuacji finansowej teatru, a także o tym, że "trudno się pracuje z ludźmi, którzy wyznają inny system wartości".
  • Jutro (10.11) w stołecznym Biurze Kultury ma się odbyć spotkanie wyjaśniające tę sprawę.

Nie słabnie napięcie wokół sytuacji w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. W 2022 roku stanowisko dyrektorki objęła reżyserka Monika Strzępka, która zapowiadała "zmianę na rzecz inkluzyjności i dobrostanu". Tymczasem ostatnio w mediach pojawiły się doniesienia o masowych zwolnieniach i dyskryminacji wobec aktorów.

Monika Strzępka - kontrowersyjny wywiad

W wywiadzie udzielonym Magdalenie Rigamonti dla jednego z portali internetowych Monika Strzępka tłumaczyła, że obejmując stanowisko dyrektorki, nie zdawała sobie sprawy z kondycji finansowej, w której znajduje się Teatr Dramatyczny. Przekonywała, że w tej sytuacji musi nastąpić gruntowna restrukturyzacja, co oznacza także redukcje w zespole aktorskim. Stwierdziła jednak także, że trudno się pracuje z ludźmi, którzy wyznają zupełnie inny system wartości, a to rodzi podejrzenia o dyskryminację.

W ciągu kilku miesięcy z 60 zatrudnionych aktorów w Teatrze Dramatycznym pozostało 44.

- Odbyłem kilka spotkań z zespołem Teatru Dramatycznego. Z relacji ustnych, nie pisemnych, wiem, co się w tym teatrze dzieje - powiedział Maksymilian Rogacki. - Każda rewolucja jest krwawa i rewolucja, z jaką mamy do czynienia w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, również okazała się krwawa, ale to chyba nie było trudne do przewidzenia - dodał.

Czytaj także:

Wypowiedzenia wręczane tuż przed spektaklem

Teatr Dramatyczny prowadzony jest przez miasto Warszawa. W połowie października do dyrektora miejskiego Biura Kultury Artura Jóźwiaka wpłynął list od wieloletniej, zwolnionej już specjalistki ds. BHP w teatrze.

W liście czytamy: Wypowiedzenia często były wręczane na kilka godzin przed rozpoczęciem spektaklu, co wiązało się z koniecznością grania przez aktorów spektaklu w ogromnym stresie związanym z utratą pracy. (...) Aktorzy podczas rozmów słyszeli takie argumenty, jak: "w twoich żyłach płynie śmierć", "powinieneś pójść na terapię" lub "nigdy nie chciałabym z tobą pracować" albo "nie posiadasz emanacji, które potrzebne są do uprawiania tego zawodu".

Spotkanie w Biurze Kultury Warszawy

Jutro (piątek, 10 listopada) ma się odbyć spotkanie z Arturem Jóźwiakiem.

- Mam nadzieję, że będę uczestniczyć w tym spotkaniu i będę mógł bezpośrednio się odnieść do zarzutów, które w tym piśmie zostały sformułowane. I oczywiście będzie to tylko i wyłącznie moja opinia, która jest bardzo, mówiąc delikatnie, krytyczna wobec działań pani dyrektor Moniki Strzępki, jeżeli oczywiście te zarzuty są prawdziwe - powiedział Maksymilian Rogacki. - Niewątpliwie Biuro Kultury miasta stołecznego Warszawy powinno bardzo dokładnie przyjrzeć się temu, co dzieje się w Teatrze Dramatycznym.

Pismo Zarządu Głównego Związku Zawodowego Aktorów Polskich dotyczące sytuacji w Teatrze Dramatycznym im. Gustawa Holoubka w Warszawie:

Świat teatru kontra kodeks pracy

Maksymilian Rogacki stwierdził również, że potrzebne są rozwiązania systemowe, które chroniłyby pracowników teatrów:

- Najlepiej, żeby rozwiązania systemowe były wpisane w układ zbiorowy obowiązujący wszystkie teatry na terenie miasta stołecznego Warszawy. Uregulowanie zasad pracy u nas aktorów i aktorek jest jedną z najważniejszych rzeczy, którymi się zajmujemy i którymi się trzeba zająć, dlatego że kodeks pracy absolutnie w żaden sposób nie przystaje do naszego zawodu.

Poprzednim dyrektorem Teatru Dramatycznego był Tadeusz Słobodzianek, który kierował tą sceną przez 10 lat.

Posłuchaj
21:30 Dwojka_Poranek_Teatr_Dramatyczny_2023_11_09-09-14-53.mp3 Maksymilian Rogacki o sprawie Moniki Strzępki i kierowanego przez nią Teatru Dramatycznego w Warszawie (Poranek Dwójki)

 

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: Maksymilian Rogacki (przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Aktorów Polskich)

Data emisji: 9.11.2023

Godzina emisji: 9.15

mgc

Czytaj także

Łukasz Muszyński: niektórzy artyści w Hollywood ledwie wiążą koniec z końcem

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2023 10:00
- Zdecydowana większość całego przemysłu filmowego to ciężko pracujące osoby, które muszą zarobić na swoje kredyty, czesne na szkoły dla dzieci, po prostu na życie. Oni bardzo często muszą dorabiać w innych zawodach. Szefowie najważniejszych hollywoodzkich wytwórni zarabiają rocznie około 800 milionów dolarów. Podwyżki, o które toczy się walka, to rząd 600 milionów, czyli mniej niż zarobki kilkunastu osób w całym Hollywood - mówił w Dwójce Łukasz Muszyński.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nagrody miesięcznika "Teatr". "Najważniejsza jest umiejętność budowania postaci"

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2023 10:00
- Agnieszka Przepiórska i Roman Gancarczyk to były kandydatury, które nie podlegały dyskusji. Agnieszka Przepiórska w monodramie gra Barbarę Sadowską, od początku to jej kunszt aktorski decyduje o efekcie końcowym. W spektaklu "Pewnego długiego dnia" kilkoro aktorów, w tym Roman Gancarczyk, gra w pustej przestrzeni na tle białego ekranu. Okazuje się, jak wiele zależy od aktorskich umiejętności - mówił w Dwójce Jacek Kopciński, redaktor naczelny miesięcznika "Teatr".
rozwiń zwiń