Tabu w polskiej bajce ludowej. Violetta Wróblewska przybliża świat folkloru

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2025 20:00
Tabu. Określenie pochodzi z języka tonga, jednego z języków polinezyjskich. W tekście napisanym w języku angielskim, po raz pierwszy pojawiło się w 1777 roku, w pamiętniku brytyjskiego podróżnika Jamesa Cooka "A Voyage To The Pacific Ocean".
Audio
  • Tabu w bajkach. Rozmowa z prof. Violettą Wróblewską (Poranek Dwójki)
Fragment okładki książki Violetty Wróblewskiej Tabu w polskiej bajce ludowej
Fragment okładki książki Violetty Wróblewskiej "Tabu w polskiej bajce ludowej"Foto: mat. promocyjne

Do słowników europejskich trafiło z angielszczyzny poprzez antropologów, którzy prowadzili badania w krajach Oceanii i nie wiedzieli, jakim znanym im słowem można określić to zjawisko, użyli więc słowa zastanego. A omawianym zjawiskiem jest naznaczenie czegoś, o czym nie wolno mówić, czego nie wolno dotykać czy robić, ani nawet o tym myśleć. Tabu - bo o nim mowa - oznacza czynność całkowicie zakazaną, która mogłaby bezpowrotnie zaburzyć bezpieczną rzeczywistość.


tabu.jpg
UWAGA!
Książka „Tabu w polskiej bajce ludowej. Studium folklorystyczne” będzie do zdobycia podczas audycji. 

A jak się ma sprawa tabu w polskiej bajce ludowej? Dowiemy się z najnowszej monografii profesor Violetty Wróblewskiej „Tabu w polskiej bajce ludowej. Studium folklorystyczne”, która: „jest wyczerpującym opracowaniem zagadnienia tabu w polskiej kulturze ludowej. Autorka przestudiowała niezwykle bogatą literaturę przedmiotu zarówno polską, jak i obcojęzyczną. Dotarła też do bardzo wielu źródeł z dziedziny etnografii, folklorystyki i etnolingwistyki. Omówiła w swej rozprawie różne rodzaje tabu, rozpoznane i opisane przez badaczy na całym świecie. Zajęła się więc tabu językowym, żywieniowym, seksualnym i tabu śmierci. Jako materiał do swych analiz wybrała jeden gatunek folkloru – bajkę. Imponująca jest liczba źródeł, do których dotarła w poszukiwaniu przykładów na występowanie zjawiska tabu w polskich bajkach ludowych.”.

O tym więcej w rozmowie z Gościnią Poranka - prof. Violettą Wróblewską, ok. 9.30.


prof. Violetta Wróblewska z książką "Tabu w polskiej bajce ludowej" prof. Violetta Wróblewska z książką "Tabu w polskiej bajce ludowej"

Ponadto w folkowym Poranku Dwójki:

7.20 nowa porcja etno-wydarzeń w Polsce;

7.50 opowieści Wojciecha Ossowskiego w Historii polskiego folku. Tym razem spotkanie z Maciejem Rychłym. Książki w prezencie pod choinkę to czasami strzał w dziesiątkę! Od tej Wojciech Ossowski nie mógł się oderwać, a my dokładnie wiemy czemu, bo przecież mieliśmy tego przedsmak, słuchając przed Świętami "Zapisków ze współczesności". O Macieju Rychłym i Kwartecie Jorgi dużo mówiliśmy w Historii Polskiego Folku, ale premiera wywiadu rzeki z Artystą to świetna okazja, żeby przypomnieć jego znaczenie dla polskiego folku.

8.10 spektakl tańca i śpiewu Uroczysko w wykonaniu Teatru na Pół w Teatrze Ziemi Rybnickiej. Pełna metafor historia dwóch kobiet łączy się z modelem reakcji na zmianę według Elisabeth Kübler-Ross. Całość okraszona jest kuglarstwem i akrobacjami aktorów. Wszystko po to, aby trudny, ale ważny temat przekazać w przystępnej formie. Tajniki przedstawienia zdradza jego scenograf i reżyser, absolwent Akademii Praktyk Teatralnych ,,Gardzienice” - Mateusz Zbigniew Suchan.


Posłuchaj
06:04 _PR2 (mp3) 2025_01_11-08-12-07 suchan.mp3 O “Uroczysku” opowiada Mateusz Zbigniew Suchan (Poranek Dwójki)

 

8.30 43. Małopolski Przegląd Grup Kolędniczych „O Lipnicką Gwiazdę”: Kolędnicy z gwiazdą i szopką. Makabreskowy Turoń, ekspresyjne Herody. Malutkie Szczodraki i młodzi Pastuszkowie. Za kilka godzin wszyscy oni zaprezentują się na scenie Gminnego Domu Kultury w Lipnicy Murowanej. Z dyrektorką instytucji - Agnieszką Żołną-Zdunek - rozmawiała  Monika Gigier.


Posłuchaj
06:25 _PR2 (mp3) 2025_01_11-08-34-28 kolęnicy monika.mp3 Opowiada dyrektor Gminnego Domu Kultury w Lipnicy Murowanej - Agnieszka Żołna-Zdunek (Poranek Dwójki)

 

8.45 w cyklu Aleksandry Stec Nasze Niematerialne: Jednymi z pierwszych skojarzeń, które mogą przychodzić na myśl, gdy mówimy o karnawale są: zabawa i taniec. Tak więc i dziś - spoglądając na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego - podążamy tanecznym tropem. Choć wiele jest rzeczy, które Polaków dzielą, to łączą niewątpliwie polskie tańce narodowe. One, jako jeden z elementów rodzimej kultury, przyczyniły się do przetrwania polskiej tożsamości i państwowości. Wyższe warstwy społeczne w Polsce już w XVIII wieku zaczęły uważać pewne tańce za szczególnie znaczące dla siebie i rozpoczęły ich wykonywanie zawsze "z intencją". Taniec miał bowiem podkreślać własne walory kulturowe narodu, szczególnie jasno akcentowane w momencie gdy Polska utraciła niepodległość. Magdalena Zalipska z Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, dr Zofia Czechlewska reprezentująca Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Mazowsze oraz dr hab. Tomasz Nowak wykładający w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, opowiadali w dzisiejszym odcinku o niemal każdym z 5 polskich tańców narodowych. Być może zauważyli Państwo, że wśród tych opisów zabrakło - najbardziej reprezentacyjnego polskiego tańca - poloneza. On uzyskał nie tylko osobny wpis na liście Krajowej, ale także na Liście Reprezentatywnej Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO. Nic więc dziwnego, że poświęcimy polonezowi osobny odcinek. 


Posłuchaj
09:53 _PR2 (mp3) 2025_01_11-08-44-19 nasze niematerialne.mp3 Polskie tańca narodowe (Nasze niematerialne)

 

9.10 rozmowa Piotra Dorosza ze Zbigniewem Skuzą o wystawie Radomska szopka w zabytkowym kościele św. Doroty w Muzeum Wsi Radomskiej; Na wystawę składają się na nią prace między innymi wiejskich artystów z Małopolski Północnej. 


Posłuchaj
07:39 _PR2 (mp3) 2025_01_11-09-10-37 koledowanie sieradz.mp3 Piotr Dorosz rozmawia o ekspozycji z zastępcą Dyrektora do spraw muzealnych - Zbigniewem Skuzą (Poranek Dwójki)

PLAYLISTA

  1. George Michael, Lambert Last Christmas (Lambert Rework)
  2. Antonio Vivaldi Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową d-moll RV 243, I. Allegro Giuliano Carmignola, Accademia Bizantina
  3. Orkiestra Galicja Krakowiaki weselne Maciaszka
  4. Dziczka Boh predwiecznyj narodiwsja
  5. John Dowland Flow My Tears (Lachrimae) Attacca Quartet
  6. Giulio Caccini All’imperio d’Amore, 4. O che felice giorno o voce sola Sophie Junker, Ensemble Pygmalion
  7. Daniel Herskedal Sunrise in Ramallah
  8. August Fryderyk Duranowski Duo concertant B-dur op. 3 nr 1 (1800) - I Allegro /fragment końcowy/, wyk. Bartłomiej Fraś - I skrzypce, Martyna Pastuszka – II skrzypce i kierownictwo artystyczne
  9. Carl Philipp Emanuel Bach Solo G-dur, Wq. 139, II. Allegro Anais Gaudemard
  10. Rube Świnie Młodzieniec
  11. Johannes Brahms, Four Songs op. 17 III. Der Gaertner, Ensemble Pygmalion, Raphael Pichon
  12. Wspak Oj na mory, mory
  13. Titi Robin Marraine
  14. Ruth Gipps Koncert na obój op. 20, II. Andante Juliana Koch, BBC Philharmonic
  15. Henry Grenerin Suita D-dur, V. Sarabande Bruno Helstroffer
  16. Kaja i Janusz Prusinowscy Muzykancka Kompania Dziecięca Weselcie się ludzie
  17. Chłopcy Kontra Basia O dziwożonie zielarce
  18. Jan Sebastian Bach Sonata fletowa BWV 1033, II. Allegro Huw Wiggin, Oliver Wass, Iain Ward
  19. Vitor Santana D’Orixa Coladera
  20. Marcel Khalife Granada

***

Na folkowy Poranek Dwójki w sobotę (11.01) od godz. 7.00 zapraszał Piotr Kędziorek.