Naszym gościem był Grzegorz Niziołek - redaktor naczelny Gazety Teatralnej "Didaskalia", który zaprosił na spotkanie poświęcone Jerzemu Grzegorzewskiemu w Teatrze Studio w Warszawie.
- W przypadku Grzegorzewskiego ulotność była wpisana w język jego teatru. Paradoksalnie, spektakle Grzegorzewskiego pozostaja w pamięci. - mówił Grzegorz Niziołek. - Punktem wyjścia do opowiesci o teatrze Grzegorzewskiego będzie przedstawienie "Powolnego ciemnienia malowideł", które było początkiem pewnego stylu. Chodzi o poetycką, wieloznaczną konstrukcję spektaklu. U początku jest rodzaj niespełnienia.
Z Arturem Bursztą – dyrektorem Biura Literackiego - rozmawialiśmy o dwóch książkach. Są to: "Kartoteka: reprint" oraz "Historia pięciu wierszy", kolejne publikacje, wydane podczas obchodzonego we Wrocławiu Roku Tadeusza Różewicza. Biuro Literackie planuje także poświęcić poecie obszerną część kwietniowego festiwalu "Port Literacki".
"Historia pięciu wierszy" nie jest ujmowana w oficjalnych bibliografiach Tadeusza Różewicza ze względu na niezwykle niski nakład pierwodruku: zaledwie 250 egzemplarzy. Obecna edycja, oprócz wersji finalnej, ukazuje proces tworzenia wiersza.
- Publikacja pięciu utworów Tadeusza Różewicza na ponad stu stronach pokazuje warsztat poety: liczne rękopisy z poprawkami, maszynopisy, także z poprawkami. To pokazuje, że chyba nie istnieje cos takiego, jak natchnienie - stwierdził półżartem Artur Burszta.
Faksimile "Kartoteki" reprodukuje brulion, który służył nie tylko do zapisywania powstającej sztuki, ale przez chwilę był notatnikiem poety. Publikacja ukaże się w nakładzie 600. egzemplarzy.
Mówiliśmy też o premierze sztuki Petera Shaffera "Amadeusz" w Teatrze Polskim w Poznaniu. Spektakl odbędzie się z udziałem aktorów Teatru Polskiego a także solistów, chóru i orkiestry poznańskiego Teatru Wielkiego. W ten sposób oba zespoły pragną uczcić jubileusze swych teatrów: Poznański Teatr Wielki ma 100 lat, Teatr Polski zaś - 130.
- W tym spektaklu są dwie narracje. Jedna to ta, która wypływa z dramatu Schaeffera, zwiazana z losami Salieriego i Mozarta. Druga jest ukryta: to narracja muzyczna. Oprócz podróży przez życie dwóch kompozytorów mamy też podróż przez tworczość Mozarta, od wirtuozowskich poczatków po utwory ciemne, ale napełnione harmonią i wybaczeniem - powiedział reżyser spektaklu, Paweł Szkotak.
Audycję prowadziła Katarzyna Nowak.
Aby posłuchać rozmów z gośćmi, wystarczy kliknąć odpowiednią ikonę dźwięku w ramce "Posłuchaj" po prawej stronie.