Po co nam ta mroczna empatia? Aby poszukać człowieka, który znalazł się po tamtej stronie śmierci i powrócił. Jonasz jest typem Chrystusa: "…był w brzuchu wieloryba trzy dni i trzy noce, tak i Syn Człowieczy będzie w łonie ziemi trzy dni i trzy noce" (zob. Mt 12, 39-40). A "Quem quaeritis?" (Kogo szukacie?) to pierwsza kwestia w nowożytnej historii europejskiego teatru, tym pytaniem zaczyna się najstarszy zachowany dramat liturgiczny (poł. XIII w.). Fragmenty Księgi Jonasza, zestawione w adaptacji Passiniego z tekstem średniowiecznego oficjum dramatycznego Visitatio sepulchri (Nawiedzenie Grobu), tworzą spektakl, w którym obrazy ewokuje narracja i dźwięk.
Visitatio sepulchri odgrywano na ziemiach polskich najpierw w katedrze wawelskiej, a nieco później również w diecezjach płockiej i wrocławskiej. Jego forma nawiązuje do konstrukcji greckiej tragedii, a treść oparta jest na Ewangeliach. W kilku scenach ukazuje wydarzenia przypominane w liturgii rezurekcyjnej: wędrówkę niewiast z wonnościami do Grobu Pańskiego, ich rozmowę z Aniołem, bieg apostołów Piotra i Jana oraz demonstrację pustych całunów. Zanim jednak, w poranek wielkanocny zostanie odkryta tajemnica Zmartwychwstania, trzej przebrani w kobiece stroje klerycy musieli – jako trzy niewiasty z Ewangelii – przejść wraz z wiernymi drogę czyli medytację śmierci psalmami i pieśniami pasyjnymi (m.in. Stabat Mater).
reżyseria: Paweł Passini
scenariusz: Artur Pałyga
muzyka: Jacek Hałas
kostiumy i scenografia: El Bruzda
reżyseria światła: Damian Bakalarz
występują: Justyna Antoniak, Mariusz Bonaszewski, Klaudia Cygoń, Paweł Janyst, Natalia Maczyta, Beata Passini, Elżbieta Rojek oraz Chór Centrum Myśli Jana Pawła II
Spektakl powstał w wyniku koprodukcji neTTheatre/Centrum Kultury w Lublinie z Festiwalem Gorzkie Żale/Centrum Myśli Jana Pawła II oraz Programem 2 Polskiego Radia.
***
"Znak Jonasza" został przedstawiony w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w ramach Festiwalu "Gorzkie żale" 4 marca br. Do wysłuchania zapraszamy w niedzielę (20.03) w godz. 21.30-22.30.
materiały prasowe/bch/mc