- Lista reprezentatywna jest specyficznym instrumentem. Akcentuje przede wszystkim koncentrację społeczną wokół danego elementu. Uznaliśmy, że polonez - czy też chodzony - właśnie tę integrację miał na celu. Co więcej, tańce te zostały utrwalone przez pewną tradycję społeczną - mówił prof. Tomasz Nowak
Za reprezentatywny polonez został uznany już w XIX w. przez szlachtę polską. Natomiast chodzone były nierozerwalnie związane z kulturą wiejskich wesel. Jak wspomina prof. Nowak, pomysł umieszczenia poloneza/chodzonego na liście UNESCO rozkwita od kilku lat. Warunkiem podstawowym, by dany element kultury znalazł się na liście międzynarodowej jest umieszczenie go najpierw na liście krajowej. Wskazuje to na docenienie go w obrębie danej wspólnoty narodowej.
Kolejny etap to wprowadzenie na listę światową. Niebagatelną rolę odgrywa tu poparcie społeczne zarówno jednostek, jak i grup społecznych, dla których wpisanie poloneza na światową listę reprezentatywną UNESCO jest istotne. W Internecie możemy znaleźć listę poparcia inicjatywy. Po więcej informacji warto zajrzeć na facebookowy profil Polonez Łączy.
- Polonez to taniec znany i nieznany - mówił Piotr Piszczatowski - Bogactwo tego zjawiska jest zdumiewające! Od XVI w. to niebywały skarb Rzeczpospolitej. Przebogate źródło melodii i utworów, od muzyki sakralnej poprzez świecką, taneczną.
Jak zdradza Piszczatowski, w środowisku wielbicieli muzyki tradycyjnej melodie chodzonego i poloneza są coraz częściej poszukiwane.
- Nie sposób wyobrazić sobie, że polonez czy chodzony nie pojawią się na festiwalach czy warsztatach tańców tradycyjnych organizowanych przez nasze środowisko - dodał Piszczatowski - Tym dostojnym krokiem wkracza się w świat tańca tradycyjnego!
Obaj rozmówcy mają nadzieję, że wpisanie poloneza na listę UNESCO sprowokuje jak najwięcej wydarzeń związanych z tym tańcem w ciągu najbliższych kilku lat.
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Prowadził: Piotr Kędziorek
Gość: Piotr Piszczatowski (IMiT), prof. Tomasz Nowak (UW)
Data emisji: 30.01.2021
Godzina emisji: 8.05