Lwów, stare centrum Karpat, jest kulturowym rdzeniem Ukrainy. Wokół tego jądra zderzają się sfery tradycji i innowacji. Idea kultury jako kosmicznego, żywego organizmu jest centralna dla Kurbasów. Ich oparte na folklorze multimedialne występy wibrują w ścisłej harmonii wokalnej, donośnych tekstach, unikalnych kulturowo instrumentach i fantasmagorycznych obrazach wizualnych.
Wymyślone i wyreżyserowane przez trzy aktorki-piosenkarki zespołu, dźwiękowo-teatralne eksploracje bogatej ukraińskiej tradycji to m.in. cykli pieśni kalendarzowych, kołysanek i legend. Kurbasy przywołują świat przyrody, wierzenia i rytuały, śledząc współczesne związki z archaiczną przeszłością. Jak obecnie wygląda sytuacja artystów w Ukrainie? Jakie plany ma zespół na najbliższą (niepewną?) przyszłość?
- Powiem szczerze. Nie wiem, co się stało. I to nie tylko ze mną, ale też z moimi kolegami. Wcześniej bez śpiewu nie mogłam żyć. Śpiewałam codziennie bardzo dużo. A teraz w ciągu tych trzech tygodni nie zaśpiewałam ani jednej pieśni. Myśleliśmy, by 9 marca z okazji urodzin Tarasa Szewczenki zrobić jakiś koncert dla naszych ludzi, pomiędzy tymi łóżkami. Podświetlić wszystko teatralnym światłem, zrobić taką akcję. Ale serce nam podpowiadało, że nie… W środku jest cisza. Jest to czas pomagania ludziom. Jest to dosyć ascetyczny moment, kiedy po prostu pomagamy jak możemy. Tak jak mówię: tam jest front, a tu – tył. Front bez tyłu nic nie znaczy i odwrotnie. Teraz jest to taka praca. Jest trochę inna, niż sztuka, ale bardzo potrzebna - mówiła w audycji aktorka i śpiewaczka Natalia Rybka-Parchomenko z Kurbasów.
Zespół istnieje 11 lat, został założony w Teatrze im. Łesia Kurbasa przez aktorów tego teatru. Skład zespołu w ciągu tych lat kilka razy się zmieniał, obecnie ma bardziej elastyczną formę sztuki i nazywa się „Centrum Artystyczne Kurbasy”. Pod tą nazwą powstaje wiele ciekawych, twórczych projektów. Praktycznie wszyscy aktorzy potrafią śpiewać, wiele czasu poświęcają muzyce z różnych części świata, choć jest to ludowa muzyka związana ściśle z teatrem.
- Bardzo chciałabym podziękować wszystkim Polakom. Wszystkim, którzy tak empatycznie rozumieją, co się dzieje u nas na Ukrainie. Rzeczywiście jesteście naszymi prawdziwymi przyjaciółmi. Przyjaciół poznaje się w biedzie. Zobaczyliśmy, jakimi jesteście dla nas przyjaciółmi, jak otworzyliście domy dla naszych ludzi. Jest to bardzo wzruszające i nie da się tego opisać słowami. Bardzo dziękujemy! - mówiła Natalia Rybka-Parchomenko.
Ponadto w Poranku Dwójki:
- Zapowiedź kolejnego wydarzenia z cyklu Miejski Rok Obrzędowy w Domu Kultury „Świt”: Jare Gody. Słońce rozlewa się nad Polską coraz chętniej. Nadchodzi czas pożegnania zimy. Dawniej Słowianie kultywowali ten okres poprzez obrzędy nazywane Jarymi Godami. Już dziś w Domu Kultury Świt będziemy mieli okazję choć trochę cofnąć się w czasie. Na warszawskim Targówku zorganizowany zostanie koncert i warsztaty w ramach cyklu Miejski Rok Obrzędowy, o których więcej opowiedzą Maciej Szajkowski z zespołu Lelek oraz Kristina Przybyła-Kowalska.
05:10 _PR2_AAC 2022_03_19-07-51-46 olga.mp3 Miejski Rok Obrzędowy w Domu Kultury „Świt”: Jare Gody (Poranek Dwójki)
- Relacja Kuby Borysiaka z 9. Festiwalu Muzyki Ludowej i Tradycyjnej Ethniesy w Bydgoszczy
05:56 _PR2_AAC 2022_03_19-08-39-35 borysiak.mp3 Zaproszenie na festiwal Ethniesy 2022 (Poranek Dwójki)
- Rozmowa Oleksego Doroszenki na temat sytuacji ukraińskich artystów, którzy zmieniają mikrofony i instrumenty na karabiny…
- Kolejny odcinek cyklu Źródłosłów, w którym przybliżamy znaczenie pojęcia brama
- Rozmowa z Laurel Premo - amerykańską gitarzystką, wokalistką i kompozytorką - o krajobrazach inspirujących muzykę, eksperymentach z czasem i przestrzenią, możliwościach gitary elektrycznej i o tym, jak to jest, gdy melodie wędrują za nami po całym świecie
07:46 _PR2_AAC 2022_03_19-09-16-25 Laurel primo.mp3
PLAYLISTA
- Antonio Vivaldi Koncert na dwie mandoliny G-dur, RV 532, II. Andante Artemandoline
- Laurel Premo Jericho
- Julian Kytasty The Song Of Truth And Falsehood
- Baptiste Trotignon, Christian-Pierre La Marca, Michel Portal Celtic Valse
- John Dowland Flow My Tears (Lachrimae) Attacca Quartet
- Dziczka Szczasływaja taja put’
- Gustav Holst In The Bleak Midwinter Sheku Kanneh-Mason, Isata Kanneh-Mason
- Arie z oper Mozarta, m.in "Cosi fan tutte", "Don Giovanni", "La clemenza di Tito" i "Le nozze di Figaro" śpiewa Elsa Dreisig
- W.A.Mozart, Aria Contessy "Dove sono i bei momenti" z III aktu opery Wesele Figara Elsa Dreisig
- Werchowyna Oj, zza hir, zza hri
- Krajka Jak leciały gęsi z dalekiego kraju
- Charlie Chaplin Now That It’s Ended Philippe Quint, Marta Aznavoorian
- Laurel Premo On My Way To See Nancy
- Z lasu Powiń, powiń, bujnyj wietior
- Nick Drake From the Morning Demian Dorelli
- Laurel Premo Hop High
- Laurel Premo Father Made of River Mud
- Myroslav Skoryk Melodia Olga Pasiecznik - sopran, Christian Svarfvar - skrzypce, Natalia Pasiecznik – fortepian
- Kurbasy The master has a new chamber
- Kurbasy Hear the horses
- Svitlana Nianio W koronie przejrzystych chmur
***
Tytuł audycji: folkowy Poranek Dwójki
Prowadził: Piotr Kędziorek
Data emisji: 19.03.2022
Godzina emisji: 9.30