- O fakcie, że jestem pierwsza dowiedziałam się w trakcie nagrania, ale nie miało to dla mnie większego znaczenia - opowiadała klawesynistka w rozmowie z Piotrem Matwiejczukiem. Ukazujący się nakładem wytwórni Lado ABC album Małgorzaty Sarbak, jako pierwsze wydawnictwo w historii polskiej fonografii, zbiera na trzech płytach komplet partit klawesynowych Jana Sebastiana Bacha. Zdaniem artystki ten fragment twórczości lipskiego kantora, to znakomita propozycja dla tych, którzy chcieliby się przekonać do jego muzyki.
- Uważam, że jest to znakomity zbiór, niezwykle różnorodny, bogaty w super niuanse, smaczki, prezentujący wszystkie możliwe formy jeśli chodzi o suitę. I tańce i galanterie. On jest fantastyczny do tego, żeby zachęcić ludzi do pokochania Bacha - podkreślał gość audycji.
Partity klawesynowe Bacha w wykonaniu Małgorzaty Sarbak zarejestrowane zostały w niewielkim, leśnym kościółku w podwarszawskich Urlach. Zadecydowała niezwykła akustyka tego miejsca. Wpływ na nagrania miało też doświadczenia taneczne klawesynistki.
>>200 kantat Bacha w omówieniu prof. Mirosława Perza<<
-Taniec w partitach Bacha jest bardzo ważny, bo podobno jak grał, to tańczył całym ciałem. Przydało mi się to, że w swoim życiu dużo tańczyłam. 6 lat chodziłam na tzw. tańce ludowe - opowiadała Małgorzata Sarbak.
Bach skomponował Partity na przestrzeni kilku lat, uszeregował według tonacyjnego klucza i wydał jako Clavir Übung. Opus I w 1731 roku w Lipsku, gdzie był kantorem u św. Tomasza. Tam właśnie komponował kantaty co niedzielę i animował życie kulturalne koncertując z prowadzonym przez siebie Collegium Musicum w kawiarni Zimmermanna. Tam też słuchacze co tygodniowych koncertów mieli szczęście podziwiać Partity w wykonaniu samego autora.
W "Poranku Dwójki" wysłuchaliśmy też relacji Jacka Wakara z poznańskiego festiwalu MALTA.
A poza tym: "Słowo na dzień", "Kalendarium", Przegląd prasy, zaproszenia na imprezy kulturalne oraz cykl: "Piosenki z rekomendacją" wybrane przez aktorkę Annę Polony.
Jak zwykle zapraszaliśmy również Państwa do udziału w naszym konkursie "Płyta Tygodnia". A jest nią płyta na której Tokyo String Quartet gra utwory Antonina Dworzaka i Bedricha Smetany.
26 czerwca (środa)