O pięknie w nauce

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2012 18:52
Matematyka jest piękna. Fizyka jest również piękna, w szczególności dzięki matematycznemu opisowi zjawisk. Estetyka, kojarzona zwykle ze sztuką, ma zastosowanie również w nauce. Keats utożsamił wszak piękno i prawdę.
Witraż
WitrażFoto: Flickr/Francois Schnell

- To chyba jest tak, że jak człowiek robi coś z pasją, to mówi o tym, że jest to piękne - zastanawiał się prof. Paweł Strzelecki, matematyk. - Matematyka jest piękna – po prostu!

O pięknie matematyki mówił też prof. Aleksy Bartnik, fizyk. I wyjaśniał piękno swojej dyscypliny:

- Fizyka jest piękna wtedy, gdy wytłumaczenia, które dajemy, mają elegancką formę matematyczną i obejmują szeroki krąg zagadnień. Nie przyjmujemy teorii, które nam się podobają, tylko wyłącznie te, które są zgodne z doświadczeniem. To podejście rzemieślnicze. Matematyka jest niebywale skuteczna w opisie natury. Piękne są równania Maxwella, równania chromodynamiki kwantowej są wyjątkowo piękne!

W studiu nie obyło się też bez polemiki dotyczącej symetrii. A zaczęło się od mozaik w Alhambrze - arabscy artyści odkryli zaskakująco wiele sposobów symetrycznego pokrycia płaszczyzny.

- Mozaiki Alhambry są wyjątkowo piękne! - zachwycał się prof. Strzelecki.

- A Roger Penrose wynalazł mozaikę, która ma symetrię pięciokątną! - dodał, nieco na przekór, prof. Bartnik.

- Ona z matematycznego punktu widzenia nie ma symetrii, bo nie jest okresowa! - zaprotestował matematyk. - A składa się tylko z dwóch, powtarzanych, elementów.

- Nie zgadzam się…!

Jak uzasadnił symetrię parkietażu Penrose'a prof. Bartnik, co wniósł do nauki Évariste Galois, a co Emmy Noether dowiedzieć się można słuchając audycji Hanny Marii Gizy. Dowiemy się także, czy matematykę odkrywamy, czy też wynajdujemy i jaką matematykę mogą mieć ewentualne inne cywilizacje zamieszkujące Wszechświat. A także, dlaczego muzyka jest tak fascynująca dla człowieka.

- To chyba jest tak, że jak człowiek robi coś z pasją, to mówi o tym, że jest to piękne. Matematyka jest piękna – po prostu!

W poszukiwaniu drugiej Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2011 16:00
Kilka dni temu świat obiegła wiadomość o odkryciu przez naukowców z NASA planety przypominającej Ziemię. O tym, co sprawia, że jest to odkrycie wyjątkowe, rozmawialiśmy z polskimi astronomami.

Znaki szczególne: haker

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2012 10:00
Kilka lat temu amerykańskie służby zdemaskowały Maxa Butlera, słynnego hakera, szefa podziemnego świata cybermafii. Jego historię opisał inny haker, człowiek, który otrzymał najdłuższy wyrok za przestępstwa internetowe w dziejach USA.