Wenecki doża prawie jak Chrystus

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2015 14:49
- Przez wieki frontalne portrety w malarstwie były zarezerwowane dla Jezusa i świętych. Żyjące osoby pokazywano bądź z profilu, bądź prawie frontalnie - opowiadała w Dwójce dr Grażyna Bastek.
Audio
Portret Leonarda Loredana, doży weneckiego pędzla Giovanniego Belliniego to jeden z najświetniejszych i najbardziej znanych portretów dostojników weneckich
Portret Leonarda Loredana, doży weneckiego pędzla Giovanniego Belliniego to jeden z najświetniejszych i najbardziej znanych portretów dostojników weneckichFoto: Giovanni Bellini [Public domain], via Wikimedia Commons

Na obrazie Giovanniego Belliniego przedstawiającym dożę Leonardo Loredana mamy do czynienia z tą drugą sytuacją. - Wenecki władca pokazany został w ujęciu jeszcze nie boskim, ale już bardzo blisko tego statusu - zauważał gość audycji "Jest taki obraz". Bellini namalował Loredana w ujęciu niezwykle realistycznym, oddając z jednej strony jego majestat, z drugiej pokazując go jako człowieka o określonych cechach charakteru. Tym jednak, co w omawianym portrecie fascynuje historyków sztuki najbardziej, jest jego tło.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 27.09.2015

Godzina emisji: 10.15

bch/mc

Czytaj także

Lokomotywa Turnera, zając i bezpieczeństwo podróży

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2015 10:30
Słynne dzieło Williama Turnera "Deszcz, para, szybkość", ta malarska wizja nowych czasów, mówi więcej o realiach życia XIX-wiecznej Anglii, niż to by się mogło wydawać...
rozwiń zwiń
Czytaj także

Masaccia nie uwiodło migotliwe piękno

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2015 13:00
- Artysta odrzucił scenerię ułudy i nazbyt bogatą kolorystykę - podkreśliła dr Bożena Fabiani opowiadając o włoskim malarzu Tomaso di ser Giovanni Guidi di More.
rozwiń zwiń