Obraz ukazuje ciało Jezusa Chrystusa spoczywające na marmurowej ławie. To pierwsze w historii malarstwa przestawienie człowieka widzianego od stóp w stronę głowy.
- Mantegnia musiał dokonać perspektywicznej manipulacji. Gdyby prawidłowo przedstawił temat, to stopy byłyby większe, zasłaniałyby część korpusu, a korpus - cześć głowy. Nie mielibyśmy do czynienia z tak ekspresyjnym obrazem pokazującym umęczone ciało Chrystusa - tłumaczyła w Jedynce dr Grażyna Bastek.
Historyk sztuki zwróciła uwagę, że obok Chrystusa znajdują się postacie, które go opłakują, ale nie otaczają i nie dotykają jego ciała. Są obok, wciśnięte w kąt obrazu. - Moglibyśmy ich nie zauważyć, tak bardzo są zepchnięte. Wszystko po to, by każdy, kto stoi przed tym obrazem, czuł się jak ktoś, kto uczestniczy w misterium opłakiwania Chrystusa i klęczy u jego stóp - dodała dr Bastek.
Dzieło znajduje w zbiorach Pinakoteki Brera w Mediolanie. Jaką techniką zostało wykonane i dlaczego jest bardzo zniszczone? O tym w nagraniu audycji.
***
Przygotował: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)
Data emisji: 25.03.2016
Godzina emisji: 15.14
Materiał wyemitowano w audycji Kulturalna Jedynka
tj/mm