"Portret Adele Bloch-Bauer" Klimta

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2022 15:30
W 1903 roku Ferdinand Bloch-Bauer zlecił Gustavowi Klimtowi namalowanie portretu młodej żony. Zlecenie wyszło od Ferdinanda, chociaż było spełnieniem życzenia Adele. To ona popierała nowoczesnych wiedeńskich artystów, gust jej starszego o wiele lat męża był bardziej staromodny.
Złota Adela pędzla Gustava Klimta
"Złota Adela" pędzla Gustava KlimtaFoto: HERBERT PFARRHOFER/PAP/EPA

Prace nad portretem zajęły Klimtowi trzy lata – od 1903 do 1907 roku, dzielił jednak malowanie wizerunku Adele z wieloma innymi zamówieniami. W roku, w którym Klimt rozpoczął prace nad portretem, odbył on również podróż do Włoch. Nie pojechał jednak do Florencji i Rzymu, lecz do Rawenny i Wenecji, aby studiować bizantyńskie mozaiki i dawne techniki dekoracyjne. W Portrecie Adele Bloch-Bauer i Pocałunku użył złotych i srebrnych płatków. Jedynie twarz i ręce Adele namalowane są realistycznie, natomiast suknia i fotel stapiają się ze złotym tłem. Złożone są jak mozaika z niewielkich tessere – kolorowych, rozwibrowanych, o wielu wzorach. Zastygła w cennym kruszcu Adele, przypomina cesarzową Teodorę z mozaiki w prezbiterium bizantyńskiego kościoła San Vitale w Rawennie.

W 1925 roku Adele niespodziewanie zachorowała na zapalenie opon mózgowych i po kilku dniach zmarła, w wieku zaledwie 43 lat. Owdowiały Ferdinand z salonu żony z obrazami Klimta uczynił mauzoleum. Na honorowym miejscu nad kominkiem wisiała Złota Adele. W 1938 roku, po aneksji terytorium Austrii przez III Rzeszę, Ferdinand wyjechał z Wiednia. W mieście pozostawił nieruchomości i kolekcję dzieł sztuki, skonfiskowaną przez nazistów. W ręce Adolfa Hitlera i Hermanna Göringa trafiły obrazy, ale też brylantowa kolia Adele, którą wkrótce włożyła żona Göringa – Emma.

Od czasu anszlusu historia obrazów Klimta, jak też całego majątku Blochów-Bauerów pełna jest zawiłych i dramatycznych wydarzeń, splecionych z wojennymi losami Europy i austriackich Żydów. Dzieje grabieży i odzyskiwania portretu Adele stały się podstawą scenariusza nakręconego w 2015 roku filmu Złota Dama. Film opowiada o wieloletniej kampanii prawnej prowadzonej przez Marię Altmann, siostrzenicę Adele, od 1940 roku mieszkającą w Los Angeles, i jej prawnika, przyjaciela rodziny Randola Schoenberga (wnuka wiedeńskiego muzyka Arnolda). Ich starania zakończyły się w 2006 roku oddaniem pięciu obrazów Klimta z wiedeńskiego Belvedere Marii Altmann, która w tym czasie była jedyną żyjącą potomkinią i spadkobierczynią Ferdinanda Blocha-Bauera.

Altmann już w 2006 roku sprzedała portret ciotki Ronaldowi Lauderowi, potentatowi przemysłu kosmetycznego. Kwota, jaką zapłacił za Złotą Adele, nigdy nie została oficjalnie potwierdzona, chociaż amerykańska prasa donosiła o 135 milionach dolarów, rekordowej jak na ówczesne czasy sumie. Obraz znajduje się w nowojorskiej Neue Galerie, kolekcji sztuki niemieckiej i austriackiej początku XX wieku, założonej przez Ronalda Laudera. Złota lwica zmieniła salon – z Wiednia przeniosła się do luksusowego, miejskiego pałacu przy Piątej Alei, a jej wartość stale rośnie.


Posłuchaj
14:56 2022_08_28 14_44_47_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Gustav Klimt, "Portret Adeli Bloch-Bauer", tzw. "Złota Adele", 1907, Neue Galerie, Nowy Jork (Jest taki obraz/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 28.08.2022

Godzina emisji: 14.45

Czytaj także

Gustav Klimt. Zrewolucjonizował sztukę XX wieku

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2024 05:38
Fascynowały go kobiety, zarówno w pracy malarza, jak i w życiu. Jego obrazy i rysunki nawet dziś wydają się zbyt śmiałe.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Złota Adela, czyli secesyjna piękność

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2015 17:00
W audycji z cyklu "Jest taki obraz" porozmawiamy o słynnym portrecie Adeli Bloch-Bauer pędzla Gustava Klimta.
rozwiń zwiń