"Czarny kwadrat na białym tle". Niezbadane ścieżki sztuki

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2023 15:00
Kazimierz Malewicz namalował nie jeden, ale aż cztery obrazy o tytule "Czarny kwadrat na białym tle". Pierwszy powstał w 1915 roku i został pokazany na wystawie "Ostatnia wystawa malarstwa futurystycznego 1.10" w Piotrogrodzie. Trzy następne są datowane na 1923, 1929 i 1932 rok. Kolejny, umieszczony na jego trumnie w dniu pogrzebu, był najpewniej repliką wykonaną przez przyjaciół i uczniów.
Dzieła Kazimierza Malewicza w Pałacu Michajłowskim
Dzieła Kazimierza Malewicza w Pałacu MichajłowskimFoto: Shutterstock/MishaMisha

Malewicz często antydatował pierwszą wersję, głosząc, że powstała dwa lata wcześniej, w 1913 roku. W tym czasie artysta stworzył jednak nie obraz, lecz projekty kilku kurtyn do futurystycznej opery "Zwycięstwo nad słońcem". Jedna z nich zawierała kilka wyrazistych czarnych figur geometrycznych, w tym kwadrat i prostokąt, a inna kwadrat podzielony przekątną na czarny i biały trójkąt.

Na pierwszej wystawie "Czarny kwadrat" został umieszczony wysoko, w rogu pokoju. Malewicz zawiesił go w "świętym miejscu", tak, jak w rosyjskich, prawosławnych domach wiesza się ikony. Wyodrębnił dzieło spośród innych, nadając mu szczególne, w tym duchowe znaczenie. O metafizycznym wymiarze obrazu napisano bardzo wiele słów, zgodnie zresztą z intencją autora, który wyrażał się o "Czarnym kwadracie" w sposób niezmiernie patetyczny.

W książce "Kierunek zwiedzania" Marcin Wicha zdaje się być zdziwiony niezwykłą karierą obrazu, z którym w dodatku czas nie obszedł się zbyt łaskawie, obraz pokrył się wieloma głębokimi spękaniami. Wicha opisuje scenę we współczesnej redakcji: dziennikarze ekscytują się newsem, według którego obraz wisi do góry nogami… Do góry nogami zawieszony został jednak inny, suprematystyczny obraz Malewicza z Düsseldorfu. Z pierwszą wersją "Czarnego kwadratu" wiąże się natomiast inna, ciekawa historia.

W 2015 roku, sto lat po wystawie, na której po raz pierwszy pokazano publiczności obraz, Galeria Trietiakowska ogłosiła fizykochemiczne badania obrazu. Wykazały obecność na płótnie jeszcze dwóch innych kompozycji. O tym, że coś się pod czarnym kwadratem kryje, widać było od dawna, pod zniszczoną, popękaną powierzchnią majaczą bowiem geometryczne kształty. Mikroskopowe fotografie ujawniły w spękaniach czarnej farby intensywne kolory należące do kompozycji namalowanej pod spodem. Największą niespodzianką okazała się jednak jeszcze głębiej położona, figuralna kompozycja, której obecność zdradził rentgenogram, a jeszcze większym zaskoczeniem wykonany ręką Malewicza napis: "Bitwa murzynów w ciemnej jaskini". To zdanie, nota bene nie brzmiące już dzisiaj dowcipnie, nawiązuje do żartu francuskiego pisarza i satyryka Alphonse’a Allaisa, który w 1882 roku namalował czarny prostokąt i nazwał go: "Bitwa murzynów w jaskini późną nocą". Stworzył również inne opatrzone komentarzami prostokąty, w tym biały o tytule: "Pierwsza komunia dziewcząt dotkniętych anemią w śnieżnej pogodzie", i czerwony: "Apoplektyczni kardynałowie zbierający pomidory nad brzegiem Morza Czerwonego".

Czyżby zatem zapleczem suprematyzmu i inspiracją dla ikonicznego "Czarnego kwadratu" stał się niewybredny w dzisiejszym odbiorze żart? Niezbadane i tajemnicze są ścieżki sztuki.

Kazimierz Malewicz, "Czarny kwadrat na białym tle", 1915, Galeria Trietiakowska, Moskwa


Posłuchaj
14:55 2023_01_15 14_45_09_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 "Czarny kwadrat na białym tle". Niezbadane ścieżki sztuki (Jest taki obraz/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 15.01.2023

Godzina emisji: 14.45

djr/mo

Czytaj także

Rafael, "Szkoła ateńska". Zaglądamy do Pałacu Watykańskiego

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2022 15:02
W 1508 roku Rafael otrzymał od papieża Juliusza II zlecenie na wykonanie malowideł ściennych w prywatnych apartamentach papieża w Pałacu Watykańskim. Były to cztery pomieszczenia, tzw. stanze – Sala di Costantino, Stanza dell’Eliodoro, Stanza della Segnatura, Stanza dell’Incendio del Borgo.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Kobieta trzymająca wagę" Vermeera

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2023 15:00
Dawne tytuły obrazu "Kobieta ważąca perły" lub też "Kobieta ważąca złoto" należałoby zastąpić tytułem bardziej adekwatnym do przedstawionej w obrazie sytuacji – "Kobieta trzymająca wagę". Waga jest bowiem pusta, co potwierdzono podczas przeprowadzonej w latach 90. XX wieku konserwacji obrazu. Błyszczą jedynie oświetlone krawędzie szalek.
rozwiń zwiń