"Trójca Święta" Masaccia

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2023 15:00
W audycji "Jest taki obraz" opowiadaliśmy o dziele, które powstało zapewne ok. 1426 roku na zlecenie florenckiej rodziny Lanzi jako epitafium w ich kaplicy - "Trójcy Świętej".
Fresk Trójca Święta Masaccia
Fresk "Trójca Święta" MasacciaFoto: GRANGER/Granger History Collection/Forum

Gdyby nie znawstwo i niezwykłe wyczucie Giorgia Vasariego, fresk ten nie istniałby już od kilku stuleci. W 1568 roku na zlecenie Cosimo I di Medici, Vasari podjął się renowacji, a właściwie nowej dekoracji florenckiego kościoła Santa Maria Novella. Prace objęły również kaplicę, w której znajdowało się przedstawiające Trójcę Świętą malowidło Masaccia. Gdyby nie przezorność Vasariego, fresk ten nie otwierałby dzisiaj wszystkich podręczników o malarstwie renesansowym. Vasari zakrył dzieło Masaccia nowym ołtarzem, który stanowił ekran zasłaniający cenne malowidło.

"Trójca Święta" powstała zapewne ok. 1426 roku na zlecenie florenckiej rodziny Lanzi, jako epitafium w ich kaplicy. Dwoje członków rodziny klęczy przed monumentalną niszą, w której Bóg Ojciec podtrzymuje ciało Chrystusa na krzyżu, a unosi się nad nimi gołębica, symbolizująca Ducha Świętego. Ten typ przedstawienia Trójcy Świętej nosi w ikonografii chrześcijańskiej nazwę Tronu Łaski. Poniżej klęczących donatorów znajduje się natomiast sarkofag ze szkieletem; jego słowa skierowane do wiernych brzmią: "Byłem, czym ty jesteś, ty będziesz, czym jestem ja". To okrutne memento mori w powiązaniu z przedstawieniem w górnej części malowidła jest prostym przesłaniem – wiara w Trójcę Świętą i ofiarę Chrystusa zapewni zbawienie.

Dzieło Masaccia otwiera jednak podręczniki i albumy poświęcone sztuce renesansowej nie ze względu na rzadką redakcję tematu i symboliczne przesłanie, lecz niezwykłą kompozycję, w której, zdaje się po raz pierwszy, zastosowano w malarstwie poprawny wykres perspektywy linearnej. Czy konstrukcja perspektywy z punktem zbiegu na wysokości wzroku stojącego przed malowidłem widza była dziełem samego Masaccia, czy też architekta Filippa Brunelleschiego, nie jest rozstrzygnięte. Zabieg ten powoduje niezwykłą iluzję – stojąc przed malowidłem, można odnieść wrażenie, że za postaciami fundatorów otwiera się głęboka kaplica z monumentalnymi postaciami świętych – Trójcą Świętą, Marią i św. Janem. Iluzja obcowania ze świętymi to obietnica zbawienia, pobożne życzenie fundatorów, klęczących na stopniu powyżej grobu, zawieszonych pomiędzy niebem a ziemią.

Masaccio, "Trójca Święta", 1426-1428, kościół Santa Maria Novella, Florencja

Posłuchaj
14:50 Dwójka jest taki obraz 9.04.2023.mp3 Masaccio "Trójca Święta" (Jest taki obraz/Dwójka) 

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 9.04.2023

Godz. emisji: 14.45

pg

Czytaj także

"Pocałunek Judasza" Giotta - w intencji odpuszczenia grzechu lichwy

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2023 16:00
Najpiękniejsze średniowieczne freski Italii powstały w intencji odpuszczenia grzechu lichwy. Przykładem jest "Pocałunek Judasza" Giotta di Bondone.
rozwiń zwiń