- To raj pełen słońca, bezchmurnego nieba i ludzi kąpiących się w basenach - opowiadała historyk sztuki. - Hockney stworzył go na podstawie fotografii reklamowych basenów z kalifornijskich czasopism, a także na podstawie własnych zdjęć modernistycznych amerykańskich domów z lat 60. Obraz złożony jest ponadto z umownych motywów, drobnych rekwizytów: palm, roślin i krzesełka reżyserskiego - opisywała.
Nie było to jedyne u Davida Hockneya przedstawienie basenu jako metafory amerykańskiej utopii. Między 1964 a 1971 namalował bardzo wiele takich obrazów. Co więcej - "Większy plusk" ("A Bigger Splash", 1967) to jedno z serii trzech podobnych dzieł, o tyle nietypowych na tle innych Hockneyowskich basenów, że nie ma na nich ludzi, a tylko ślad po ich skoku do wody.
Dr Grażyna Bastek, mówiąc o fascynacji malarza wodą i kalifornijskimi basenami, zwróciła uwagę, że w jego artystycznych zainteresowaniach znajdujemy wyraźne echo prac Leonarda da Vinci.
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadzi: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)
Data emisji: 2.07.0217
Godzina emisji: 10.15
mc/jsz