Ten niewielki obraz miał być wizytówką młodego malarza z Parmy na papieskim dworze w Rzymie. Malarz podarował go Klemensowi VII, z myślą o zamówieniach i szczodrobliwym patronacie. Być może zatem Parmigianino uwydatnił swoją rękę, uważnie obserwując odbicie w zwierciadle, ale również chwaląc się, co też potrafi za pomocą swych dłoni uczynić…
Pierwsze szklane lustra powstawały poprzez odcięcie kawałka szklanej, dmuchanej bańki; były więc wklęsłe lub wypukłe, a odbite w nich obrazy zniekształcone. Płaskie tafle szkła pojawiły się późno, a proces ich wytwarzania był trudny, gdyż polegał na rozprostowywaniu szklanych cylindrów. Do perfekcji technologię tę opanowali Wenecjanie, ale dopiero w XVI wieku, wcześniejsze przykłady mają wiele nierówności i niedoskonałości.
Wypukłe lustra jako przedmioty luksusowe, pojawiają się w obrazach malarzy niderlandzkich w XV wieku. Sferyczne zwierciadło odbijaja gości w "Małżeństwie Arnolfinich" Jana van Eyka, bohaterów "Dyptyku Maartena van Nieuwenhove" Hansa Memlinga, czy przechodniów w "Złotniku w pracowni" Petrusa Christusa. Pełnią w nich dwojaką funkcję - podkreślają zamożność właścicieli (lustra nie były tanie), ale też pozwalają malarzom ukazać, to, czego nie widać na dwuwymiarowym malarskim podłożu - drugą stronę postaci i przedmiotów. W przedstawieniach Wenus, albo przeglądających się w zwierciadłach ziemskich piękności, odbicia pozwalają dostrzec to, co znajduje się z tyłu, zazwyczaj misterne fryzury, tak, jak w obrazach Giovanniego Belliniego i Tycjana.
Tymczasem Parmigianino udał, że namalowany przez niego obraz nie jest malowidłem, lecz sferycznym zwierciadłem.
Parmigianino, "Autoportret w sferycznym zwierciadle", 1524, średnica 24,4 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń
15:04 2023_04_30 14_45_05_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 "Autoportret w sferycznym zwierciadle", czyli selfie z 1524 roku (Jest taki obraz/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadził: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek
Data emisji: 30.04.2023
Godzina emisji: 14.45
mo