Andrzej Kosendiak: płyta "Kaspar Förster" pokazuje, że Europa była jednością

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2023 19:00
- Mam coraz większe poczucie, że XVII wiek to taki okres, gdzie prądy, myśli, inicjatywy, style rozprzestrzeniały się swobodnie. Ale również ludzie - twórcy, kompozytorzy, muzycy - mieli szansę uzyskiwania zatrudnienia w bardzo różnych miejscach - mówił w Dwójce Andrzej Kosendiak. Kierowane przez niego Narodowe Forum Muzyki wydało właśnie album "Kaspar Förster" z muzyką XVII-wiecznego kompozytora pochodzącego z Gdańska.
Andrzej Kosendiak
Andrzej KosendiakFoto: PR2/Grzegorz Śledź
  • Gościem audycji był Andrzej Kosendiak - dyrektor Narodowego Forum Muzyki, a także dyrygent i animator życia kulturalnego.
  • Tematem audycji był wydany przez NFM album "Kaspar Förster", poświęcony twórczości jednego z najciekawszych kompozytorów XVII wieku.

Na nowym albumie wydanym przez Narodowe Forum Muzyki znalazło się kilkanaście koncertów kościelnych Kaspara Föstera. Niektóre zostały nagrane po raz pierwszy. Jest to trzynasty album wydany w ramach serii "Music First. Muzyka I Rzeczypospolitej".

Kaspar Föster - obywatel Europy

Kaspar Föster pochodził z Gdańska, gdzie urodził się w 1616 roku. W trakcie kariery podróżował jednak po całej Europie, a przez jakiś czas pełnił posadę królewskiego muzyka na dworze w Danii.

- Bardzo ciekawa postać, taki prawdziwy Europejczyk. Okazuje się, że w tamtych czasach, kto wie, czy nawet nie bardziej niż dzisiaj, Europa była wspólnotą kultury - podkreślał Andrzej Kosendiak. - Budując tę serię, mam coraz większe poczucie, że rzeczywiście ten XVII wiek to taki okres, gdzie te prądy, myśli, inicjatywy, style rozprzestrzeniały się swobodnie. Ale również ludzie - twórcy, kompozytorzy, muzycy - mieli szansę uzyskiwania zatrudnienia w bardzo różnych miejscach. To jest ciekawe i to pokazuje, że Europa była ideowo, kulturalnie jednością, przy wszystkich różnicach regionalnych.

W rozmowie nie zabrakło też kwestii dotyczących podsumowania działalności Narodowego Forum Muzyki w mijającym roku i planów na kolejny, 2024 rok. Zapraszamy do wysłuchania całego wywiadu.


Posłuchaj
12:36 Dwojka_Wybieram_Dwojke_2023_12_18-16-29-51.mp3 Andrzej Kosendiak: płyta "Kaspar Förster" pokazuje, że Europa była jednością (Wybieram Dwójkę)

 

***

Gdybyśmy spojrzeli na Kaspara Förstera juniora z dzisiejszej perspektywy, moglibyśmy śmiało uznać go za prawdziwego Europejczyka. Pochodził z królewskiego Gdańska, a jego życie było związane z licznymi ośrodkami, m.in. Warszawą, Rzymem czy Kopenhagą. Odbył też szereg podróży, miał więc okazję zetknąć się z wieloma znakomitymi artystami tamtych czasów, jak choćby Marco Scacchi i Marcin Mielczewski (na dworze Władysława IV) czy Giacomo Carissimi, który zainspirował go do komponowania dzieł dramatycznych. Kontakty te w połączeniu z wybitnym, wszechstronnym talentem Förstera (oprócz zdolności kompozytorskich miał też ponadprzeciętne umiejętności wokalne) zaowocowały wyjątkową spuścizną, która odzwierciedla popularne tendencje stylistyczne pierwszej połowy XVII wieku. Na niniejszym albumie znalazło się kilkanaście koncertów kościelnych, które wybraliśmy z zachowanych dzieł kompozytora. Nazwa płyty, Sacrae cantiones, to także tytuł publikacji z jego kompozycjami wydanej w ramach serii Fontes Musicae in Polonia pod redakcją Larsa Berglunda. Utwory, które przetrwały do naszych czasów, pochodzą z różnych źródeł i najprawdopodobniej nie formowały żadnego cyklu.

Czytaj także:

Wszystkie dzieła Förstera wyróżnia klarowność formy i melodyjność. Prezentowane na płycie koncerty kościelne są kunsztownymi, zachwycającymi perełkami. To bardzo dobrze skomponowane (szczególnie pod względem wokalnym), niewielkich rozmiarów utwory, w których wykorzystano niekiedy wyrafinowane, ale wciąż proste środki. Förster pokazuje się w nich jako wytrawny dramaturg, umiejętnie bowiem stosuje środki retoryki muzycznej, by podkreślić emocje wynikające z tekstu literackiego, co jednocześnie zapewnia wyjątkową ciągłość narracyjną.

(Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty)

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Andrzej Kosendiak (dyrektor Narodowego Forum Muzyki)

Data emisji: 18.12.2023

Godzina emisji: 16.30

mgc/kc

Czytaj także

Andrzej Kosendiak: utwory Marcina Józefa Żebrowskiego świetnie się gra i śpiewa

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2022 17:30
- Nie planowałem tej serii płyt. Ta kolekcja to skarby, które fascynują mnie i moich przyjaciół, międzynarodowy skład wybitnych wykonawców pod szyldem Wrocław Baroque Ensemble. Muzyka Żebrowskiego stylistycznie jest blisko wczesnej fazy twórczości Mozarta - mówił w Dwójce Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Trio Bastarda i nowa płyta pt. "Lilith Abi". Miłość i strach przed śmiercią zawarte w kołysankach

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2023 17:00
- To kołysanka była pierwszą formą muzyki wytwarzanej przez człowieka, ponieważ służyła do ochrony de facto przed śmiercią, kiedy to ludzie mieszkali w jaskiniach i na zewnątrz chodziły niedźwiedzie, drapieżniki. Płacz dziecka mógłby je zwabić, więc ten płacz trzeba było uciszyć - mówił w Dwójce Paweł Szamburski, komentując najnowszą płytę Tria Bastarda zatytułowaną "Lilith Abi".
rozwiń zwiń