Panopticum dźwięków. Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2025 09:15
Czy można w jednym festiwalowym programie zestawić Bogurodzicę, Moniuszkę i zapomniane perły średniowiecznej polifonii? Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej udowadnia, że można, jeśli potraktujemy muzykę dawną jak gabinet osobliwości – pełen niespodzianek, kontrastów i zapomnianych skarbów. O idei "Panopticum Kunstkamera" i rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego opowiada Marcin Szelest, dyrektor artystyczny wydarzenia.
Jednym z punktów programu tegorocznego festiwalu jest koncert Agnieszki Budzińskiej-Bennett i zespołu Ensemble Peregrina przygotowany z okazji tysięcznej rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego
Jednym z punktów programu tegorocznego festiwalu jest koncert Agnieszki Budzińskiej-Bennett i zespołu Ensemble Peregrina przygotowany z okazji tysięcznej rocznicy koronacji Bolesława ChrobregoFoto: Laelia Milleri

Rozmowa z Marcinem Szelestem na podcasty.polskieradio.pl >>>

Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej od lat należy do najważniejszych wydarzeń tego typu w Polsce. W tym roku jego program zyskał szczególną ramę - ideę Panopticum Kunstkamera, czyli gabinetu osobliwości. To zaproszenie do spojrzenia na muzykę dawną z szerszej perspektywy: nie jako zamknięty katalog utworów z określonej epoki, ale jako przestrzeń pełną kontrastów, odkryć i nieoczywistych zestawień.

- Każdy historyczny gabinet osobliwości charakteryzował się tym, że zestawiano obok siebie rzeczy pozornie niemające ze sobą nic wspólnego, albo takie, które wywołują wyłącznie luźne skojarzenia. I wszystko polega na tym, że skojarzenia możemy sobie tworzyć sami. Konteksty, które się pojawiają pomiędzy poszczególnymi programami, jak i wewnątrz całego programu festiwalu, w pewnym stopniu będziemy odkrywać podczas naszej imprezy - wyjaśniał Marcin Szelest.

Czytaj też:

Muzyka dawna w szerokim ujęciu historycznym

W tegorocznym programie Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej granice czasowe zostały wyraźnie poszerzone. Muzyka dawna nie oznacza już wyłącznie średniowiecza czy baroku - to również utwory XIX wieku, a nawet te, które powstały w czasie II wojny światowej. Kluczem jest nie tyle data powstania kompozycji, ile sposób jej wykonania, odniesienie do historycznej praktyki i kontekstu. Tak ujęta definicja otwiera przed słuchaczami zupełnie nowe przestrzenie odbioru.

- Muzyką dawną może być właściwie wszystko, co utraciło łączność z praktyką wykonawczą, jaką mamy dzisiaj w praktyce orkiestr symfonicznych i zespołów kameralnych, grających na współczesnych instrumentach - mówił Marcin Szelest. - I kiedy staramy się odkrywać zapomnianą praktykę, wtedy nawet utwory z II wojny światowej możemy włączyć do tego pojęcia.

Na Starosądeckim Festiwalu muzyka dawna to nie tylko repertuar, ale też sposób wykonania zgodny z duchem epoki. Artyści sięgają po instrumenty historyczne, rekonstruują dawne techniki wokalne i praktyki zespołowe. To właśnie one decydują o unikalnym brzmieniu i atmosferze koncertów. - To przecież nie tylko gra na instrumentach, ale również sposób wydobywania głosu, sposób rozumienia muzyki zespołowej, współpracy w zespole, tworzenia określonej barwy brzmienia - podkreśla Marcin Szelest. Znakomitym tego przykładem jest Capella Pratensis, która wykonuje renesansową polifonię, śpiewając wokół jednego pulpitu z dużą księgą chórową. Takie ustawienie zmienia nie tylko doświadczenie wykonawców, ale też percepcję publiczności.

Muzyka na rocznicę koronacji Bolesława Chrobrego

Jednym z najważniejszych punktów programu tegorocznego festiwalu jest koncert przygotowany z okazji tysięcznej rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego. To wydarzenie historyczne stało się inspiracją dla Agnieszki Budzińskiej-Bennett i zespołu Ensemble Peregrina, którzy stworzyli program oparty na średniowiecznych źródłach, w dużej mierze dotąd nieprezentowanych.

- Wśród tych wszystkich utworów, częściowo poświęconych postaci Świętego Wojciecha, częściowo związanych z wydarzeniami roku 1025, zabrzmi również Bogurodzica – w zrekonstruowanej, ówczesnej wymowie - zapowiadał Marcin Szelest. Będzie to wieczór nie tylko muzycznych premier, ale także spotkania z duchowym i dźwiękowym krajobrazem pierwszych wieków polskiej historii.

47. Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej rozpoczyna się w środę 25 czerwca i potrwa do niedzieli 29 czerwca. Radiowa Dwójka będzie transmitować na żywo trzy koncerty festiwalowe w środę (25.06), czwartek (26.06) i sobotę (28.06) w audycji "Filharmonia Dwójki".

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadzenie: Adam Suprynowicz

Goście: Marcin Szelest (organista, dyrektor artystyczny Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej)

Data emisji: 24.06.2025

Godz. emisji: 17.30

am/pg/k

Czytaj także

Dyrygent, który zamienia dźwięki w złoto. Christoph Eschenbach i jego biografia

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2025 13:24
Christoph Eschenbach jest powszechnie ceniony zarówno jako dyrygent, jak i pianista. Jest laureatem najważniejszych nagród za osiągnięcia, a teraz także bohaterem biografii. Ta ukazała się właśnie na niemieckim rynku wydawniczym, o czym Christoph Eschenbach opowiedział w Dwójce. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

NDI Sopot Classic 2025. "Nasz festiwal definiuje różnorodność"

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2025 18:00
- NDI Sopot Classic aspiruje do miana jednego z najważniejszych wydarzeń muzycznych Pomorza. Co roku gromadzi tysiące miłośników dobrej muzyki. Bardzo zależało mi na tym, żeby łączyć muzykę dobrze znaną z tą wyrafinowaną, która niesie nieco głębsze treści - mówił w Dwójce Szymon Morus, dyrektor artystyczny festiwalu.
rozwiń zwiń