Opera. Kolejne pokolenie

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2013 08:55
- Pisząc o operze po awangardzie czy postmodernizmie, chcieliśmy tak naprawdę pokazać, jak opera wyglądała w tradycji modernistycznej - mówiła w Dwójce Monika Pasiecznik, współautorka książki "Po zmierzchu".
Audio
  • Monika Pasiecznik o książce "Po zmierzchu. Eseje o współczesnych operach" (Wybieram Dwójkę/Dwójka)
  • Olgierd Mikołajewski o wystawie obrazów i grafik przedstawiających Pieskową Skałę (Wybieram Dwójkę/Dwójka)
Opera. Kolejne pokolenie
Foto: Fotonen/Flicr, lic. CC BY 2.0

Czy można jeszcze mówić o operze jako żywej sztuce? Monika Pasiecznik i Tomasz Biernacki, autorzy książki pod tytułem "Po zmierzchu", twierdzą, że istnieje życie opery poza kanonem tradycji. Ale i potwierdzają, że "zmierzch" opery istniał; czynią ze swojej książki gest performatywny, krok w stronę "nowego świtu". Co się rodzi na gruzach operowej klasyki?

- W naszej książce bierzemy słowo opera w cudzysłów, ponieważ prawdą jest, że nie istnieje dzisiaj żaden poręczny termin, który objąłby tak różne zjawiska, jak opery Petera Ablingera, które dzieją się w przestrzeni publicznej czy operę Helmuta Lachenmanna, która powstała na zamówienie opery w Hamburgu i próbuje wypowiedzieć się w kontekście tradycji opery jako spektaklu - opowiadała Monika Pasiecznik.
***
Tak jesteśmy ubodzy w widoki rytowanych okolic kraju naszego, że to prawdziwie zastanowienia jest godnem, iż tylko Oyców i Pieskowa Skała rzadki w tym ubóstwie stanowić mogą wyjątek – pisał w XIX wieku Ambroży Grabowski. Na zamku w Pieskowej Skale oglądać można pierwszą, obszerną wystawę obrazów i grafik przedstawiających właśnie to miejsce. O zawartości i znaczeniu tej ekspozycji w audycji opowiadał jej kurator Olgierd Mikołajewski.
Audycję przygotował Adam Suprynowicz

Zobacz więcej na temat: dzieje się opera
Czytaj także

Romeo Castellucci."Teatr jest poza prawdą"

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2013 11:55
We wtorkowym "Wybieram Dwójkę" spotkamy się z Dorotą Semenowicz, autorką książki "To nie jest obraz. Romeo Castellucci i Societas Raffaello Sanzio".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Chopin bez fortepianu" w Polskim Radiu

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2013 09:00
O głośnym spektaklu, który będzie można obejrzeć w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w ramach 9. Festiwalu "Chopin i jego Europa", w "Wybieram Dwójkę" opowiedział jego reżyser Michał Zadara.
rozwiń zwiń