Mała Warszawska Jesień: problemem są dorośli

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2013 18:00
- Chcemy od zarania otrzaskiwać dzieci z brzmieniami muzyki współczesnej. W tym wypadku największą trudnością są nie one, ale dorośli - mówił w Dwójce Tadeusz Wielecki, dyrektor festiwalu Warszawska Jesień.
Audio
  • Tadeusz Wielecki o programie Warszawskiej Jesieni 2013 (Wybieram Dwójkę)
  • Zaproszenie na festiwal "Ciało i umysł" (Wybieram Dwójkę)
  • relacja Adama Suprynowicza z koncertu Field Recordings na festiwalu Sacrum Profanum 2013 (Wybieram Dwójkę)
Jerzy Kornowicz Godzina przemian  Echo, król Midas i łabędzie (Mała Warszawska Jesień 2012)
Jerzy Kornowicz "Godzina przemian – Echo, król Midas i łabędzie" (Mała Warszawska Jesień 2012)Foto: Grzegorz Mart/mat. promocyjne festiwalu Warszawska Jesień

Po dwóch udanych edycjach - pierwszego w Polsce festiwalu muzyki współczesnej dla dzieci - W tym roku organizatorzy również przygotowali kolejną odsłonę Małej Warszawskiej Jesieni.

Goszczący w "Wybieram Dwójkę" Tadeusz Wielecki zwracał uwagę, że dzieci żywo reagują na wydarzenia prezentowane w ramach tej sekcji festiwalu. Żeby jednak najmłodsi mogli wziąć w nich udział, najpierw trzeba przekonać dorosłych. - Jeżeli dzieciom proponować jakieś partytury graficzne do realizacji albo niekonwencjonalne wykonanie utworów na patyczki i kamyki, to opiekunowie często mają problem z uznaniem tego za działanie artystyczne - zauważał gość Agaty Kwiecińskiej. - Pracujemy nad tym, by ich jakoś do tego przekonać.

W tym roku, wśród wielu atrakcyjnych wydarzeń Małej Warszawskiej Jesieni, pojawi się między innymi - dobrze znana dzieciom historia szewczyka Dratewki, ale zaczerpnięta bezpośrednio z ludowych źródeł, a do tego w wersji opery kameralnej na śpiewającą skrzypaczkę i niezwykłe lustrzane refleksy przygotowane przez Tadeusza Wierzbickiego. - To artysta, który wywodzi się z kręgów teatrów lalkowych. Jest autorem własnej oryginalnej koncepcji teatru światła odbitego od lusterek, którymi się manipuluje w sposób plastyczny - opowiadał Wielecki, który jest autorem oprawy muzycznej spektaklu.

>>Warszawska Jesień 2013 na antenie Dwójki<<

Warszawska Jesień po raz pierwszy odbyła się w 1956 roku. Przez wiele lat była to jedyna impreza tego rodzaju w środkowej i wschodniej części Europy. W czasach żelaznej kurtyny było to unikalne miejsce spotkań wschodu z zachodem oraz szansa na karierę dla kompozytorów z krajów bloku wschodniego.

>>> Zobacz specjalny serwis poświęcony Witoldowi Lutosławskiemu <<<

W "Wybieram Dwójkę" rozmawialiśmy też o najciekawszych wydarzeniach tegorocznego Festiwalu Ciało/Umysł i Przeglądu "Nówka sztuka" w Instytucie Teatralnym w Warszawie. Oczywiście nie zabrakło też codziennej relacji z festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie.

Audycję poprowadziła Agata Kwiecińska.

bch

Czytaj także

Julia Leżniewa: przepis na szczęście - zaufać własnemu przeznaczeniu

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2013 20:12
– Nie należy oczekiwać wielkich rzeczy, one same się pojawią, to co jest trudne, to ich akceptacja. Trzeba je niejako przetrawić i uznać za swoje – opowiadała rosyjska sopranistka Julia Leżniewa, która wystąpiła 12 września na festiwalu Wratislavia Cantans.
rozwiń zwiń
Czytaj także

20 gitar rozpoczęło Sacrum Profanum

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2013 13:55
- Bardzo ciekawiło mnie, co się stanie, gdy wiele gitar elektrycznych i organy zaczną wykonywać "In C" Terry’ego Riley’a. - tak Adrian Utley tłumaczy powód, dla którego postanowił się zmierzyć z utworem "In C", który otworzył Sacrum Profanum 2013.
rozwiń zwiń