- Tekst Wilhelma Genzaino jest bardzo inteligentnym, komiczno-tragicznym zwierciadłem naszego czasu - mówił w Dwójce Maciej Wojtyszko, autor adaptacji i reżyser premierowego słuchowiska.
Utwór ten można odczytać jako znak protestu przeciwko wszechpanującemu obecnie kultowi młodości. Nie ma tu skomplikowanej intrygi. Dwie pary wiodą utrwalone od lat, monotonne, schematyczne życie. Upływający czas rozluźnia nieco więzy młodszej pary. To samo dotyczy ich rodziców, a właściwie klasycznego trójkąta: on i one dwie. Wszyscy troje zauważają u siebie oznaki starzenia się, o których mówią otwarcie…
- To wojna wydana naturze, biologii, ale tej wojny nie można wygrać: jakiś jestem, a potem przestaję taki być - opowiadał reżyser, zwracając uwagę na gombrowiczowski aspekt tego dramatu (tworzenie formy dla innych), ale i… woodyallenowski. - To okolice Woody’ego Allena, choć tu ironiczność dużo bardziej zamienia się w dramat - mówił Maciej Wojtyszko.
Wilhelm Genzaino: "Dobry Boże, spraw, żebym oślepł" w przekładzie Macieja Ganczara. Adaptacja i reżyseria Macieja Wojtyszki. Wystąpili: Grzegorz Kwiecień, Adam Biedrzycki, Anna Łopatowska, Katarzyna Skarżanka i Aleksandra Bożek. Opracowanie muzyczne Mariana Szałkowskiego. Realizacja akustyczna Andrzeja Brzoski.
3 listopada (sobota), godz. 22.00
Od lewej: Grzegorz Kwiecień i Aleksandra Bożek podczas nagrania słuchowiska "Dobry Boże, spraw żebym oślepł". Fot. Jacek Konecki
Wilhelm Genazino, pisarz niemiecki, laureat nagrody Georga Buchnera , zadebiutował jako prozaik i jako prozaik znany był także w Polsce przez lata - między innymi jako autor trylogii "Abschaffel" w przekładzie Anny Chałbis. W roku 2004 Genazino napisał swój pierwszy dramat pt. Dobry Boże, spraw, żebym oślepł". Utwór został nagrodzony przez niemieckojęzyczne wydawnictwa teatralne w konkursie dla dramatopisarzy i wystawiony 20 listopada 2005 roku w Darmstadt. Pod koniec 2011 roku w Wydawnictwie ADiT ukazały się trzy sztuki Genazino w przekładzie Macieja Ganczara w tomie opatrzonym tytułem pochodzącym właśnie od pierwszej sztuki.