Z "Władcy pierścieni" do "Pana Tadeusza"?
Tajemnica polskiego kompozytora jest tym bardziej intrygująca, że dotyczy jednego z największych hitów filmowych wszech czasów. Chodzi o ekranizację trylogii Tolkiena.
- Wiemy, że Wojciech Kilar dostał zlecenie napisania muzyki do "Władcy pierścieni" Petera Jacksona i wiemy, że ta muzyka powstała. I teraz pytanie – co z tą muzyką się stało i ile jej jest w "Panu Tadeuszu"? - zastanawiała się Magda Miśka-Jackowska.
A prowadzący audycję Mariusz Gradowski wyraził nadzieję, że być może odpowiedzialne za całą sprawę studio filmowe kiedyś uchyli rąbka tajemnicy.
- Kto wie, może gdy przyjdzie moment setnych urodzin Wojciecha Kilara, ktoś pomyśli: mamy taki skarb, ujawnijmy go światu, nie trzymajmy go niczym Gollum pierścień? - mówił.
Nierozłączny duet Kilar/Zanussi
Podczas audycji wysłuchaliśmy też nagranej wcześniej rozmowy Mariusza Gradowskiego z reżyserem Krzysztofem Zanussim, który przez wiele lat współpracował z Wojciechem Kilarem. Muzyka tego kompozytora pojawiała się niemal we wszystkich filmach Zanussiego - od "Struktury kryształu" aż do "Obcego ciała".
- Andrzej Wajda mi to wypominał, ale on miał odwrotny stosunek do strategii postępowania w sztuce. On mówił: „zmieniaj współpracowników, zmieniaj otoczenie, bo to czyni cię bogatszym”. Ja z kolei twierdziłem, że trzeba wiercić w głąb wszystkich związków i z każdym ze współpracowników pracować jak najregularniej, jak najczęściej.
Obok fragmentów tej rozmowy zabrzmiał też głos samego Wojciecha Kilara, z dawnej, trudno dziś dostępnej rozmowy z kompozytorem z 1990 roku udostępnionej przez Krzysztofa Zanussiego.
Audycję wyemitowaliśmy 17 lipca, w dniu 90. rocznicy urodzin Wojciecha Kilara.
89:38 2022_07_17 10_59_40_PR2_Muzyka_w_kadrze.mp3 Wojciech Kilar i tajemnica "Władcy pierścieni" (Muzyka w kadrze/Dwójka)
***
Wojciech Kilar urodził się 17 lipca 1932 r. we Lwowie. Lata wczesnej młodości spędził w Rzeszowie (jest honorowym obywatelem tego miasta) i Krakowie. W 1955 r. ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach, gdzie studiował grę na fortepianie i kompozycję w klasie Bolesława Woytowicza.
W 1957 r. wziął udział w Międzynarodowych Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki w Darmstadt w Niemczech. Edukację muzyczną uzupełniał następnie w latach 1959-1960 jako stypendysta rządu francuskiego w Paryżu. Uczęszczał na zajęcia kompozycji do Nadii Boulanger.
Karierę kompozytora rozpoczął pod koniec lat 50. na festiwalu Warszawska Jesień. Od początku lat 60. współtworzył, wraz z Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Góreckim, polską szkołę awangardową oraz nowy kierunek we współczesnej muzyce, zwany sonoryzmem. W 1974 r. skomponował swój słynny poemat symfoniczny "Krzesany". Od tamtego czasu uchodził za czołowego przedstawiciela polskiej awangardy muzycznej. Na jego wczesne kompozycje wpływ miały m.in. twórczość Igora Strawińskiego i Beli Bartoka oraz jazz.
Wojciech Kilar był także niezwykle cenionym kompozytorem muzyki filmowej - współpracował z wieloma sławnymi reżyserami, m.in. z Jane Campion, Romanem Polańskim, Kazimierzem Kutzem, Krzysztofem Zanussim, Andrzejem Wajdą i Krzysztofem Kieślowskim czy Francisem Fordem Coppolą - to właśnie muzyka do filmu "Dracula" Coppoli przyniosła Kilarowi międzynarodową sławę.
Tytuł audycji: Muzyka w kadrze
Prowadził: Mariusz Gradowski
Goście: Magda Miśka-Jackowska, autorka książki pt. "Kilar", Krzysztof Zanussi (reżyser)
Data emisji: 17.07.2022
Godzina emisji: 10.00
mg