Olga Pasiecznik: pieśni Chopina wymagają bohaterstwa

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2015 14:09
- Wykonując chopinowskie pieśni, nie wolno ulec pokusie nadinterpretacji estradowej – mówiła Olga Pasiecznik, artystka 70. Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju.
Audio
  • Z Olgą Pasiecznik o chopinowskich pieśniach rozmawia Anna Skulska. (PR, 15.08.2015)
Olga Pasiecznik (na zdj. w towarzystwie Natalii Pasiecznik) ma na swoim koncie ponad 40 partii operowych, występuje także w repertuarze kameralnym
Olga Pasiecznik (na zdj. w towarzystwie Natalii Pasiecznik) ma na swoim koncie ponad 40 partii operowych, występuje także w repertuarze kameralnymFoto: PAP/Darek Delmanowicz

Znakomita ukraińska śpiewaczka przedstawiła w Dusznikach - przy akompaniamencie swojej siostry Natalii, cenionej pianistki - chopinowskie pieśni i mazurki. W Dwójce opowiadała o trudnościach, z jakimi muszą się zmierzyć współcześni wykonawcy pieśni Chopina. - Z jednej strony wyglądałoby, że są proste pod kątem wymagań technicznych czy skali głosowej. Z drugiej jednak, jeśli popatrzymy, co jest w nich zawarte, stanowią dla wielu problem nie do pokonania.

Co sprawia, że pieśni te wymagają od wykonawcy niemalże bohaterstwa? Jak podołać zapisanym w tych dziełach interpretacyjnym wyzwaniom i nie popaść, co grozi nawet doświadczonym artystom, w kicz?

***

Prowadzi: Anna Skulska

Goście: Olga Pasiecznik (śpiewaczka), Zbigniew Faryniarz (pianista, profesor Akademii Muzycznej we Wrocławiu), Dariusz Marciniszyn (muzykolog)

Data emisji: 15.08.2015

Godzina emisji: 16.30

Materiał został wyemitowany w audycji "Podróż na jeden koncert".

jp/bch

Czytaj także

Chopin i jego Europa 2015. Sensacje i arcydzieła

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2015 10:00
O programie jedenastej odsłony "Chopina i jego Europy" - w tym o kilku punktach bardzo szczególnych - opowiadał w Dwójce Stanisław Leszczyński, dyrektor artystyczny festiwalu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nikolai Lugansky: mówisz fortepian, myślisz Chopin

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2015 16:20
- Nie ma drugiego takiego kompozytora, wywołującego równie mocne skojarzenie. Owszem, myśląc o Paganinim, widzimy od razu skrzypce, ale on wciąż nie był tak genialny jak Chopin - mówił w Dwójce rosyjski pianista.
rozwiń zwiń