Od 2018 roku wraz z Mirko Popovem prowadzi wytwórnię PMG Jazz, która po sześciu latach działalności ma w swoim katalogu już niemal pięćdziesiąt, na ogół bardzo ciekawych, płyt. Jednak, aby dojść do tego momentu muzyk musiał przebyć długą drogę - zarówno muzyczną, jak i geograficzną.
13:37 PR2 2024_10_16-23-08-33.mp3 Vladan Drobicki m.in. o swojej twórczości (Rozmowy improwizowane/Dwójka)
Język muzyki
Losy rodziny Vladana Drobickiego są skomplikowane, podobnie jak historia Macedonii. Jego rodzina w ciągu kilku dekad kilkukrotnie zmieniała kraj, w którym mieszkała. - Urodziłem się 20 kilometrów od polskiej granicy. Moi rodzice urodzili się na północy Grecji. W 1948 roku jako dzieci zostali wsadzeni do pociągu i jako uchodźcy wywiezieni do Czechosłowacji. Mieszkali tam do 1978 roku. Wtedy przyjechaliśmy do Skopje - opowiedział.
Takie wędrówki nie sprzyjały m.in. naukom języka. Vladan Drobicki możliwość biegłej komunikacji odnalazł w muzyce. - Mam taki problem, że nie mówię zbyt dobrze ani po czesku, ani po angielsku, a i mój macedoński nie jest idealny. Być może właśnie dlatego gram na puzonie i to mój prawdziwy język - przyznał.
Początki z puzonem
Vladan Drobicki ma wykształcenie klasyczne. Zdradził, że puzon od dziecka nie był dla niego żadną tajemnicą. - Mój ociec również był puzonistą, więc przywykłem do brzmienia tego instrumentu od wczesnego dzieciństwa. Zacząłem grać, mając 6,5 roku. Skończyłem Macedońską Akademię Muzyczną i zacząłem pracę w Orkiestrze Opery Narodowej - relacjonował.
- Miałem stałą pracę muzyka w Operze, ale nie było to dla mnie wystarczająco twórcze zajęcie. W stolicy Macedonii odbywa się duży Skopje Jazz Festival. Mieliśmy więc szczęście słuchać na żywo niemal wszystkich zagranicznych muzyków jazzowych - dodał muzyk.
Jazz i wolność
Twórczość odnalazł właśnie w jazzie. Pojmuje ten gatunek jednak znacznie szerzej niż niektórzy muzycy. - Moje zainteresowanie jazzem od początku nie ograniczało się do tego, czego uczą w szkołach jazzowych. Dla mnie najważniejszymi elementami są improwizacja i wolność - przyznał.
Czytaj także:
- Jazz musi charakteryzować się znacznie mniejszych stopniem organizacji materiału niż muzyka klasyczna. Dlatego zacząłem współpracować z kolegami, którzy myślą podobnie, i tworzyliśmy wspólnie muzykę - wspominał.
***
Tytuł audycji: Rozmowy improwizowane w paśmie Nocna strefa
Prowadzili: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk
Gość: Vladan Drobicki (puzonista)
Data emisji: 16.10.2024
Godz. emisji: 23.00
dz/wmkor/pg