Bałwan z szabelką, grzyby jak drzewa i gruszki na wierzbie. Ryszard Kaja - popularny plakacista polskich miast

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2024 17:30
Dużo palił, a zabrudzony pędzel maczał w kawie. Uwielbiał kiczowate przedmioty i tradycyjne chińskie meble. Nigdy nie nazywał siebie plakacistą, zawsze malarzem. Paradoksalnie, bo to właśnie seria ponad 160 plakatów jest najbardziej znanym dziełem Ryszarda Kai.
Seria plakatów Polska to najbardziej znane dzieła Ryszarda Kai.
Seria plakatów "Polska" to najbardziej znane dzieła Ryszarda Kai. Foto: PAP/Tomasz Gzell

Znany wielu cykl plakatów "Polska" powstał jako prywatne opowiadanie artysty o kraju, który kochał. Ryszard Kaja - ceniony autor plakatów, tworzył też rysunki i grafiki. Ponadto stworzył blisko 150 scenografii do spektakli teatralnych, baletowych, operowych i telewizyjnych. Pracował m.in. w Teatrze Wielkim w Łodzi, w Operze i Operetce w Szczecinie oraz w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Tworzył także za granicą, m.in. we Francji, Niemczech, Brazylii, Argentynie, Izraelu i Egipcie.


Posłuchaj
14:46 Ryszard Kaja 2024_11_04-16-33-24.mp3 Bałwan z szabelką, grzyby jak drzewa i gruszki na wierzbie. Ryszard Kaja - popularny plakacista polskich miast (Wybieram Dwójkę)

 


Po pierwsze teatr... 

"Madame Butterfly", "Cyrulik sewilski" oraz "Orfeusz w piekle" - to najsłynniejsze tytuły, do których tworzył. W teatrach dramatycznych jego scenografie i kostiumy można było podziwiać w takich inscenizacjach jak "Sen nocy letniej", "Droga do Mekki", "Damy i huzary" czy "Szczęśliwe dni". Współpracował z wieloma wybitnymi polskimi reżyserami i choreografami, m.in. z Markiem Weissem-Grzesińskim, Waldemarem Zawodzińskim, Ewą Wycichowską, Anną Augustynowicz, Zbigniewem Brzozą i Jerzym Gruzą.


Czytaj także:


Po drugie malarstwo... 

Ryszarda Kaja był jednym z przedstawicieli Polskiej Szkoły Plakatu. W latach 2012–2019 stworzył cykl zatytułowany "Polska", w którym opowiedział prywatne historie. W swoich dziełach umieścił niemal wszystkie charakterystyczne miejsca, które znajdują się na mapie naszego kraju. Nawiązywał tym samym do tradycji plakatu turystycznego. W jego oczach Łódź to neoplastyczny obraz Pieta Mondriana, Ustka jest ubraną w pasiasty kostium kąpielowy kobietą wypoczywającą na plaży, a Łysa Góra - ponurą czaszką z unoszącą się nad nią drugą, mniejszą, przypominającą księżyc na niebie.

"Polska według Ryszarda Kai"

Sylwetkę Ryszarda Kai w Dwójce przybliżyła Beata Szady autorka książki "Polska według Ryszarda Kai". W swojej pracy łączy artystę ze zbiorem reportaży inspirowanych serią plakatów, a wszystkie teksty krążą wokół bliskiego Kai słowa - "banał". 

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Rozmawiała: Monika Zając

Gość: Beata Szady (dziennikarka, reporterka, autorka książki "Polska według Ryszarda Kai")

Data emisji: 4.11.2024

Godz. emisji: 16.30

am/zch

Czytaj także

Wystawa "Józef Chełmoński" w MNW już otwarta. "Nie moglibyśmy być szczęśliwsi"

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2024 17:31
- Otworzyliśmy wystawę w piątek, o 10 rano powitały nas tłumy. Byłem też w muzeum w sobotę, spotkałem mnóstwo ludzi. Nie moglibyśmy być szczęśliwsi po tym weekendzie - mówił w Dwójce Wojciech Głowacki, współkurator wystawy "Józef Chełmoński" w Muzeum Narodowym w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Gniazdo zimy" Witkiewicza – więcej niż tylko pejzaż

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2024 13:44
– Mówienie o tym dziele "pejzaż" jest jakby świętokradztwem. Dla mnie to raczej przeżycie mistyczne – tak "Gniazdo zimy" Stanisława Witkiewicza recenzuje Jarosław Jaworski. Obraz z początku XX wieku można oglądać w Muzeum Narodowym w Krakowie.
rozwiń zwiń