- Styl urodzonego w 1936 roku mistrza harmonii cechuje wyjątkowo duża liczba ozdobników: tryle, triole, nie pojedyncze przednutki i rozdrabnianie wartości rytmicznych - mówił Piotr Dorosz, badacz twórczości harmonisty, etnomuzykolog i harmonista grający utwory mistrza
Repertuar wielgoleskiego artysty to przede wszystkim melodie radiowe z dwudziestolecia międzywojennego, ale przepuszczone przez filtr jego estetyki, techniki i środków wyrazu. Pan Stanisław najwięcej gra oberków, polek i powiślaków, a obecnie używa harmonii trzyrzędowej, pedałowej z 24 basami.
W 1992 roku wraz ze swoim wnukiem Rafałem zdobył główną nagrodę w konkursie Duży – Mały na Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Został także laureatem Nagrody im. Oskara Kolberga "za zasługi dla kultury ludowej".
Niedawno ukazała się nowa płyta, "Stanisław Ptasiński – harmonista z Wielgolasu", wybór nagrań artysty z ostatniego dwudziestolecia.
A jeśli chcą się Państwo dowiedzieć, czym różni się oberek od powiślaka, to zapraszamy do odsłuchania nagrań terenowych Anny Szotkowskiej i Piotra Dorosza.
***
Tytuł audycji: Źródła
Rozmawiała: Anna Szotkowska
Gość: Piotr Dorosz (etnomuzykolog, harmonista, znawca twórczości Stanisława Ptasińskiego)
Data emisji: 10.09.2018
Godzina emisji: 15.30
gs/at