Stanisław Ptasiński, szlagierowy harmonista z Wielgolasu

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2018 19:00
- W muzyce instrumentalnej wschodniego Mazowsza brak maniery tempo rubato. To jest jedna z cech niezwykle poukładanej rytmicznie gry Stanisława Ptasińskiego - opowiadał w "Źródłach" Piotr Dorosz.
Audio
  • Stanisław Ptasiński, szlagierowy harmonista z Wielgolasu (Dwójka/ Źródła)
harmonia , zdjęcie ilustracyjne
harmonia , zdjęcie ilustracyjneFoto: Grzegorz Śledź

- Styl urodzonego w 1936 roku mistrza harmonii cechuje wyjątkowo duża liczba ozdobników: tryle, triole, nie pojedyncze przednutki i rozdrabnianie wartości rytmicznych - mówił Piotr Dorosz, badacz twórczości harmonisty, etnomuzykolog i harmonista grający utwory mistrza

Repertuar wielgoleskiego artysty to przede wszystkim melodie radiowe z dwudziestolecia międzywojennego, ale przepuszczone przez filtr jego estetyki, techniki i środków wyrazu. Pan Stanisław najwięcej gra oberków, polek i powiślaków, a obecnie używa harmonii trzyrzędowej, pedałowej z 24 basami.

W 1992 roku wraz ze swoim wnukiem Rafałem zdobył główną nagrodę w konkursie Duży – Mały na Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Został także laureatem Nagrody im. Oskara Kolberga "za zasługi dla kultury ludowej".

Niedawno ukazała się nowa płyta, "Stanisław Ptasiński – harmonista z Wielgolasu", wybór nagrań artysty z ostatniego dwudziestolecia.

A jeśli chcą się Państwo dowiedzieć, czym różni się oberek od powiślaka, to zapraszamy do odsłuchania nagrań terenowych Anny Szotkowskiej i Piotra Dorosza.

***

Tytuł audycji: Źródła

Rozmawiała: Anna Szotkowska

Gość: Piotr Dorosz (etnomuzykolog, harmonista, znawca twórczości Stanisława Ptasińskiego) 

Data emisji: 10.09.2018

Godzina emisji: 15.30

gs/at